حکم ضرب و شتم زن توسط مرد

2.8/5 - (13 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم ضرب و شتم زن توسط مرد

ضرب و شتم زن توسط مرد

معمولا در جوامعی که تحت تآثیر مردسالاری قرار دارند و حمایت های قانونی و فرهنگسازی نیز به آن صورتی که باید وجود ندارد، زنان در معرض خشونت فیزیکی قرار میگیرند، چنانچه زنانی توسط همسر خودش مورد ضرب و شتم قرار گیرند، این مسئله را مصداق خشونت خانگی میدانند. خشونت خانگی مسئله ای است که متاسفانه در کشور ما نیز ریشه دارد و از دیرباز وجود داشته. در گذشته بازتاب این مسئله کمتر از امروزه بوده است و خشونت خانگی و ضرب و شتم زن توسط مرد، همانگونه که امروزه نیز پشت درهای بسیاری از خانه ها پنهان میماند، مسکوت میماند و حمایت قانونی کم، استقلال مالی کم زنان و عرف های نادرست جامعه موجب آن بود. اما امروزه خشونت خانگی دیگر به مانند گذشته مسکوت نمیماند، هرچند که آمارها نشان از افزایش میزان خشونت خانگی میدهند.
مشخصا در قانون هرگونه ضرب و شتمی که آثاری برجای بگذارد و قابل اثبات باشد، جرم محسوب شده و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است و در این مسئله تفاوتی وجود ندارد که مضروب همسر شخصی بوده باشد یا خیر. از آنجایی که در قانون کشورمان حق طلاق با مرد است. بسیاری از زنان برای جدا شدن از همسرشان باید برای دادگاه استدلال و ادله ی قابل توجه بیاورند. یکی از مواردی که می¬تواند به زنان در وصول حکم طاق کمک کند، اثبات ضرب و شتم زن توسط مرد و داشتن عسر و حرج در زندگی مشترک است. همچنین شکایت کیفری از ضارب میتواند مجازات دیه، زندان و شلاق بر اساس میزان صدمه و جراحتی که ضارب وارد کرده است، برای او به همراه داشته باشد.

چگونگی اقدام برای شکایت از ضرب و شتم

چنانچه زنی توسط شوهر خود مورد ضرب و شتم قرار گرفت بهترین کار این است که به کلانتری مراجعه کرده و در آنجا با گرفتن گزارش نیروی انتظامی (که بعدها نیز به عنوان مدرک و شاهدی بر این اتفاق تلقی میشود) و سپس با راهنمایی نیروی انتظامی و مراجعه به پزشکی قانونی و ثبت گزارش پزشکی قانونی به دادگاه برای شکایت مراجعه کند. توجه داشته باشید که دادگاه خانواده برای رسیدگی به این مسئله صلاحیت ندارد و تنها اگر شکایاتی مبنی بر طلاق و دیگر موضوعات شکل گرفت با رجوع دادن پرونده دادگاه کیفری و حکم آن میتوان درخواستهای مربوط را پیگیری کرد. پس از مراجعه به دادسرای عمومی و تنظیم شکایت،در صورت صدور قرار جلب به دادرسی و ارجاع پرونده به دادگاه جلساتی را تشکیل میدهد و به بررسی مسئله میپردازد و چنانچه شواهد گویا باشند حکم را به نفع زن صادر میکند که بنا بر میزان صدمه و ضرب و جرح و دفعات آن میتواند به دیه، زندان و شلاق ختم شود.
اگر زن بخواهد در کنار مجازات مخصوص به ضرب و شتم، درخواست طلاق نیز بدهد، باید با مراجعه به دادگاه خانواده و تنظیم شکایت و درخواست طلاق و یا عدم امنیت جانی شکایت کند و پرونده های مربوط به دادگاه شکل گرفته درباره ضرب و شتم و حکم دادگاه را به همراه دیگر شواهد به محکمه ببرد. البته برای صدور حکم طلاق از سوی دادگاه برای زن، معمولا نیاز به داشتن چندین گزارش از پزشکی قانونی و اثبات اینکه این اتفاق تنها محدود به یک بار نبوده و تکرار شده است و به عبارتی رفتار غالب همسر است و موجب عسر و حرج زن می‌شود.
از دیگر مسائلی که با اثبات ضرب و شتم برای زن در نظر گرفته می¬شود، منع صدور حکم عدم تمکین و قطع شدن نفقه است.

شواهد لازم برای اثبات ضرب و شتم زن توسط مرد

از شواهدی که میتواند در دادگاه مطرح و به عنوان مدرک برای وقوع ضرب و شتم باشد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- صورت جلسه نیروی انتظامی از ضرب و شتم
۲- گزارش پزشکی قانونی از ضرب و شتم و جزئیات آسیب ها
۳- اقرار شخص در دادگاه و یا حضور مأمور نیروی انتظامی
در برخی موارد مرد در دادگاه این ادعا را مطرح میکند که همسرش را نزده است و این گزارشات مربوط به آثار خودزنی هستند، در این حالت که عموما نیز پیش می آید، زن میتواند شهود خود را به دادگاه فرابخواند، که میتوانند تمام افرادی باشند که در لحظه وقوع حضور داشته اند، که شامل فرزندان نیز میشود، و همچنین در صورت وجود مدرکی مانند فیلم و یا صدا و غیره، زن میتواند آن ها را به عنوان نشانه و اماره¬ی این اتفاق به دادگاه ارائه کند. همچنین تشخیص قاضی و یا درخواست سوگند خوردن از سوی قاضی نیز میتواند خواسته شود.

حکم و مجازات ضرب و شتم زن توسط مرد

اگر اقدام به ضرب و شتم ثابت شود و آثار آن مشهود باشد، بنا بر گزارش پزشکی قانونی حکم شامل دیه و زندان از ۹۱ روز تا شش ماه و همچنین شلاق تعزیری میشود. چنانچه اقدام به ضرب و شتم با سلاح سرد مانند چاقو و یا حتی کمربند باشد، میتواند از ۶ تا یک سال حبس داشته باشد.
بیشترین و بالاترین مجازات مربوط به ضرب و شتمی است که مضروب را دچار نقص عضو کرده باشد و یا پیامدهای روانی آن ضرب و شتم مضروب را دچار اختلال روانی و یا جنون کرده باشد. در این حالت به غیر از پرداخت دیه حکم به قصاص نیز داده میشود و ۲ تا ۵ سال حبس دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علی
    علی

    سلام وقت بخیر.
    من توی مجتمع آپارتمانی زندگی میکنم.
    همسایه ما متاسفانه خانم ناتوانی داره، هر روز و شب خانمش و کتک میزنه و فحاشی می‌کنه ،واقعا صبرم لبریز شده نگرانم آخر یه کاری دست خودم بدم،نمیتونم بی خیال و بی تفاوت باشم.
    چون درگیر مهریه هستم اصلا آدم زندان و کلانتری نیستم توی این شرایط گرفتاری های خودم…
    میشه لطفا راهنمایی کنید چکار باید انجام بدم ؟ نگرانم به ۱۱۰ تماس بگیرم خانمش حرفی نزنه همینطوری که تا به حال بین این همه کتک خوردن هاش یکبار صداش و نشنیدم ،نگرانم شاکی بشه.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      شما می توانید با اورژانس اجتماعی به شماره ۱۲۳ تماس بگیرید

  • سمیرا
    سمیرا

    باسلام همسرم منو زده بدنم کبودشده رفتم پزشک قانونی .توخونه زده شاهد ندارم حرفش ب جایی میرسه ؟ناگفته نماند ی پرونده ضرب و جرح باز هم داره توی دادگاه ک بااسلحه انگشت طرف رو قطع کرده

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله پس از طرح شکایت دادگاه رسیدگی خواهد کرد ضمن اینکه سابقه کیفری ایشان مد نظر قرار خواهد گرفت.

  • بد شانس
    بد شانس

    با سلام خانم من با چاقو بهم حمله می کند بعد اقدام به خودکشی با چاقو و بعد خودزنی کرده با دستش به صورت خود و مراجعه به خانه پدری و فریب کاری آنان می کند شکایت کردند ازم چطوری اثبات کنم؟// قسم به قرآن جواب می دهد؟/////////

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      در پرونده شما بسته به نظر دادیار یا بازپرس اثبات اتهام یا بی گناهی صورت می گیرد.

  • Ssss
    Ssss

    سلام ببخشید شوهرم با مشت به صورتم زد کبود شد ولی جاش نموند عکس ازش گرفتم با جارو که کف سرامیک رو تمیز میکردم با پاهام ضربه زد جارو شکت دو تیکه کبودی دارم اگر جاش نمونه ولی ازش عکس دارم میتونم شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر برای دریافت نظر پزشک قانونی و دریافت دیه لازم است که آثاری از ضرب و جرح در بدن شما باشد در غیر اینصورت قابل اثبات نمی باشد.

  • زهره
    زهره

    سلام اگر زنی برای دفاع حق خود در دادگاه جلوی منشی های بخش مربوطه از همسرش مورد ضرب و شتم قرار گیرد ب طوری ک آثارش معلوم نباشد زن باید چکار انجام دهد ،و اگر شکایت کند فایده ای دارد یا ن برای اینکه بتواند حق طلاق از دادگاه بگیرد ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که منشی ها حاضر به ادای شهادت در دادگاه صالح باشند قابل شکایت و اثبات هست.

  • ناشناس ۷
    ناشناس ۷

    سلام. مردی مدام با همسرش دعوا میکنه و یاد گرفته که به سر خانومش ضربه بزنه، چون پزشکی قانونی نمیتونه تشخیص بده. چطور میشه اثبات کرد و ازش شکایت کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      ضربات وارد شده معمولاً از طریق پزشکی قانونی قابل تشخیص می باشد در غیر اینصورت نیز شما می توانید با ادله دیگر از جمله شهادت شهود این مسئله را اثبات نمایید.

  • ایدا
    ایدا

    سلام پسری که با اون دوست بودم داخل کوچه باهم بحثمون شد و اون منو کتک زد ولی ضرب دیدگی در حدی نبود که مشخص باشه اگر بتونم فیلم دوربینی پیدا کنم که منو کتک زده با اینکه اثار ضرب دیدگی نداره ، میتونم شکایت کنم ازش؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام بله می توانید.

  • محمد
    محمد

    با سلام و احترام
    من و همسرم دعوامون شد و من به ایشون با دست ضربه ای زدم. ایشون رفتن شهرستان و ترک منزل کردن و رفتن پزشکی قانونی و آثار کبودی نشون دادن. با توجه به اینکه ایشون هیچ شاهدی ندارند و ضبط صدا یا فیلمی هم نبوده ایشون چجوری میتونن ثابت کنن که من زدم ؟ ایا صرف برگه پزشکی قانونی برای محکومیت کفایت میکنه ؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      باسلام ایشان در کلانتری مبنی بر ایراد ضرب از ناحیه شما اقدام کرده است که به پزشک قانونی معرفی شده است.

  • مهدی
    مهدی

    سلام / زنم مهریه اش را کامل گرفته الان برای اینکه طلاق و حضانت بچه ها را بگیرد اقدام به خودزنی و پرونده سازی ضرب و شتم بر علیه بنده کرده است. این در حالیست که بدون اجازه من مدتهاست محل زندگی را به همراه دو فرزندم ترک کرده است و اصلا در خانه من حضور نداشته است که بخواهم او را بزنم. چه اقدامی جهت دفاع از خودم می توانم انجام دهم .

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام باید مدرک ارای دهید که در منزل نبوده است.

  • مینا عرب
    مینا عرب

    سلام ببخشید همسرم من را مورد ضرب شتم قرار داد پدر مادرم ازم دفاع کردن او پدرم را هم کتک زد سرش زخمی شد مجازاتش برای همسرم چقدره

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام گواهی پزشکی قانونی بگیرید براساس درصد جراحت دیه تعیین می گردد.

  • فرزانه
    فرزانه

    سلام همسرم چندسال پیش من رو مورد ضرب وشتم قرا داد وپرده گوشم پاره شدو عمل کردم والان هم بحثمون شده وکتکم زدوچندجای بدنم کبود شده
    میتونم جراحتی که چندسال پیش به گوشم
    وارد شده با این کبودی های بدنم
    از‌ شکایت کنم؟

  • الف
    الف

    سلام.من زنم رادرمحل کارمان که باهم کار میکنیم.حرفمان شد.زنم به من فحش بدداد.منم با قیچی خیاطی به پایش صدمه زدم.الان شکایت کرده واحضاریه کلانتری محل به من آمده.آیامیتونم بگم من نزدم.وجرمم رابه گردن نگیرم چون کسی دردعوای مان نبود.وضبط صدایی یافیلمی درکارنبود. پس چطورزنم میتونه صابت کنه که من اونوزدم.چون شاهدی نداره…ممنون میشم راهنمایی کنید.الان هم خانه پدرش است.منوبادوتابچه پسر۱۲و۸ساله رهاکرده رفته.آیامنم میتونم شکایت تمکین بکنم.ممنون اگه سریع جوابم رابدین

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      با سلام همسرتان با ارائه شهادت شهود می تواند اثبات جرم نماید

  • روناک
    روناک

    معمولا چگونه آثاری برای دادگاه بعداز ضرب و شتم قابل قبول هست؟ مثلا اگر ورم و کبودی حتی جزئی باشه برای دادگاه قابل قبول هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام.بله پزشکی قانونی نطرمی دهد

  • منا
    منا

    اگر یه شوهر زن خودش رو بعداز دوهفته از ازدواج خود مورد ضرب وشتم قرار گرفته باشه وبا صلاح سرد کاردوچاقو مورد حمله قرار گرفته باشه و زن بعداز هفت ماه از این جریانات شواهدی یا اثری از انها نداشته باشد باید چه کرد بخواهد از طریق اینها از او شکایت کند برای طلاق جرم ان چیست و باید موارد اولیه را چگرنه مطرح کند

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام معمولا برای اثبات عدم امنیت جانی و یا طلاق نیاز به حکم محکومیت زوج میباشد اما به هر حال اگر شاهدی داشته باشید امکان پذیرش از طرف دادگاه هست هر چند احتمالش ضعیفه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام معمولا برای اثبات عدم امنیت جانی و یا طلاق نیاز به حکم محکومیت زوج میباشد اما به هر حال اگر شاهدی داشته باشید امکان پذیرش از طرف دادگاه هست هر چند احتمالش ضعیفه

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان