حکم روابط نامشروع در فضای مجازی

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم روابط نامشروع در فضای مجازی

فضای مجازی یکی از سامانه ­های نوین ارتباطی است که تا پیش از به وجود آمدن آن، بشر هیچگونه پیش فرضی از آن نداشت و به راستی آفرینش فضای مجازی به دست انسان یکی از انقلاب­ های انسان در عرصه ارتباط و در عرصه­ ی تکنولوژی است. فضای مجازی در ذات خود دارای هیچ نقص و ایرادی نمی­باشد و مثل آن مانند دیگر ابزارهای در دست بشر است. فضای مجازی همانند یک چاقو است و یا یک موشک که می­تواند هم در زمینه درست و هم در راه شر و نابودی استفاده شود.

انسان­ها حجم بسیاری از داده ­ها را در فضای مجازی قرار داده ­اند، که زمینه ­های گوناگونی را در بر می­گیرد. از محتواهای علمی تا محتواهای تجاری و اقتصادی و هنری و حتی همین متنی که در حال خواندن آن می­باشید. اما متاسفانه برآوردها نشان می­دهد که حدود هفتاد درصد از محتوای فضای مجازی جهانی را، محتوای پرنوگرافیک تشکیل می­دهد. و این محتوا به غیر از خودش که، در پیرامون خود عطش و اعتیاد جنسی به وجود می­آورد زمینه­ های بسیاری نیز برای ارتباط گیری افراد مختلف به اینگونه روابط ایجاد نمی کند.

تحقیقات جهانی منتشر شده با موضوع استفاده از محتوای بزرگسالان در شبکه­ های اجتماعی آنلاین در نشریه (social network analysis and mining) نشان می­دهد که ۷۵ تا ۹۵ درصد مردان و ۶۰ تا ۷۵ درصد زنان به نوعی از این محتوا استفاده می­کنند و مسئله­ای بسیار شایع است. حتی در بین جامعه آماری مذکور ۳۰ تا ۴۰ درصد کودکان نیز با این محتوا به نوعی برخورد داشته اند. هرچند که ممکن است این درصد­ها در کشور ما متفاوت باشد. اما این آمارها و همچنین مسائلی که ما در جامعه می­بینیم، زنگ خطری است درباره­ ی استفاده­ ی نادرست از فضای مجازی و عدم وجود فرهنگ درست استفاده از آن.

فضای مجازی، علت طلاق‌های جدید

متاسفانه در سال­های اخیر ارتباطات نامشروعی که منشاء آن­ها در فضای مجازی بوده، علل بسیاری از طلاق­ ها و حتی جدایی­های عاطفی می­باشد. محتوای ناشایست و پیام­هایی که به همسران به طور اتفاقی آن­ها را می­بینند و نشان از خیانت می­دهند و یا حتی به دلیل گسترده شدن این مطالب، گاهی زوج­ها را دچار برخی پیش داوری­ها و قضاوت­ های نادرست درباره­ ی همسر خود می­کند. از این روی سیل شکایت­ها درباره­ ی خیانت همسر به دادگاه­ها سرازیر شده و مسائلی را به وجود آورده و از این روی دستگاه قضایی برای این مسائل نیز مجازات­ های کیفری­ قرار داده است. البته روابط نامشروع مجازی تنها به همسران محدود نمی­شود و در هر صورت چنانچه شاکی داشته باشد و اثبات شود می­تواند شامل مجازات شود.

آیا روابط نامشروع مجازی هم خیانت محسوب می­شوند؟

احکام مربوط به خیانت بنا بر نوع آن و نوع دعوی صورت گرفته توسط شاکی می­تواند متفاوت باشد. از آنجایی که مجازات در زمره­ ی احکام حقوقی نیست. اگر شخصی از همسر خود به دادگاه کیفری شکایت کند. چنانچه همسر مرتکب یکی از اشکال زنا و یا دیگر روابط جنسی نامشروع شده باشد، بنابر عمل انجام شده ممکن است حکم او از اعدام، سنگسار تا شلاق متفاوت باشد.

اما سوال مهم این است که آیا خیانت­های مجازی نیز شامل این مجازات­ ها می­شوند یا خیر باید گفت که خیانت­های مجازی به راحتی نمی­توانند دلیل بر ارتکاب زنا شناخته شوند و معمولا قضات با تکیه بر پیام­ها و فیلم­ها و عکس­های رد و بدل شده بین طرفین، متهمان را محکوم به اشد مجازات نمی­کنند. چرا که ممکن است شخص با وجود رد و بدل شدن این پیام­ها باز هم در نهایت مرتکب عمل زنا نشده باشد و برای اثبات این موضوع باید شاهدین عاقل و بالغ وجود داشته باشند.

اما برای جلوگیری از این مشکلات و رسمیت نبخشیدن به آن و مبارزه با خدشه­دار کردن عفت عمومی که فضای مجازی نیز یکی از مصداق­های اماکن عمومی است، مجازاتی در نظر گرفته شده که می­تواند بنا به میزان آن و تشخیص قاضی می­تواند تا ۹۰ ضربه شلاق داشته باشد.

شکایت حقوقی خیانت و رابطه­ی جنسی نامشروع همسر معمولا توسط زوجه برای گرفتن حق طلاق و یا از طرف زوج برای رد حقوقی چون اجرته المثل مطرح می­شود. چنانچه شخص بتواند ادعای خود را در دادگاه به اثبات برساند و بنا بر تشخیص قاضی بنا بر خیانت، این امکان وجود دارد احکام مذکور صادر شوند.

هرچند که درباره­ی روابط نامشروع مجازی، باید در نظر داشته باشید که معمولا قضات برای آن مجازات سنگین در نظر نمی­گیرند. اما اگر شاکی ادله­ی کافی مانند اسکرین شات، عکس یا فیلم و صدای ضبط شده داشته باشد و بتواند این ارتباط را ثابت کند و بنا به نظر قاضی این مسئله اماره­ی (نشانه) خیانت در نظر گرفته شود، ممکن است که قاضی حکم مطلوب را صادر کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • علیرضا
    علیرضا

    سلام وقت تان بخیر اگر کسی با دریافت پول و بارضایت(به کسی که تبلیغ می کند و شغل اش شده) دو طرف در واتساپ تماس تصویری برقرار کنند جرم محسوب می شود
    ممنون

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام، خیر.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان