حکم رشد، تمام موارد قانونی مربوط به حکم رشد

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

حکم رشد، تمام موارد قانونی مربوط به حکم رشد

اصولاً برای انجام اعمال حقوقی یعنی اعمالی که برای اشخاص ایجاد تعهد بویژه تعهد مالی می نماید شرایطی لازم است که از جمله این شرایط رسیدن به سن خاص می باشد با این توضیح که چنانچه اشخاص به سن خاصی نرسند نمی توانند معامله نمایند. این سن در ایران ۱۸ سال می باشد و پس از رسیدن به این سن اشخاص می توانند امور مالی خود را مدیریت نمایند. اما برخی اوقات و تحت شرایطی ضرورت دارد برخی ازاشخاصی که به سن ۱۸ سال نرسیده اند بتوانند در امور مالی خو دخالت کنند.

جکم رشد

بیشتر این فرض زمانی بروز پیدا می کند که به یک شخص نوجوان اموالی به ارث برسد و َآن شخص می خواهد رأساً  در اموال خود دخل و تصرف نماید در این صورت چون به سن ۱۸ سال شمسی نرسیده است نمی تواند چنین دخالتی در اموال خود انجام دهد. اما برای چنین افرادی یک اختیار قانونی نیز در نظر  گرفته شده است. به این صورت که شخص نوجوان می تواند در خواست صدور حکم رشد قبل از رسیدن به سن ۱۸ سال را بنماید. دادگاه برای احراز سنجش عقل و قوای دماغی شخص نوجوان را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد و چنانچه پس از ارجاع نظریه پزشکی قانونی دلالت بر این داشته باشد که نوجوان قدرت درک و تشخیص میزان سود و زیان خود را دارد در نظریه مذکور قید می نماید که نوجوان توانایی مدیریت امور مالی خود را دارد.

در این صورت دادگاه با توجه به نظریه پزشکی قانونی حکم به رشد شخص را صادر می نماید و پس از صدور حکم رشد شخص رشید محسوب شده و می تواند در امور مالی خود دخالت نماید و دیگر نیازی به نماینده قانونی از جمله ولی قهری و قیم ندارد.

از سوی دیگر اقدام برای حکم رشد اصطلاحاً از امور حسبی محسوب می گردد و این امور صرفاً با درخواست ذینفع مطرح می گردد و نیاز به حضور خوانده وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • م عبدی
    م عبدی

    سلام و وقت بخیر سال ۷۸ دادگاه به من گواهی رشد داد برای فروش خانه ام اون موقع من ۱۷ سال و دو ماه داشتم معامله صورت گرفته در آن زمان صحیح هست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله معنی گواهی رشد این است که شما در آن زمان قانوناً قادر به انجام معامله بوده اید

  • زهرا
    زهرا

    درصورت دریافت حکم رشد پدر در چه مواردی می تونه دخالت کنه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اصولاً حکم رشد به مفهوم این است که شخص می تواند شخصاً معاملات خود را انجام دهد اگر موضوع خاصی مدنظرشماست سوالتان را دقیق تربپرسید.

  • اسلم درزاده
    اسلم درزاده

    سلام خسته نباشیدمن گواهی رشد زنم را گرفتم سال نود شش ازدواج کردم تا سال نود نه بعد زنم حاظربه زندگی نیست ونمیادسرزندگی ودرخواست نفقه ومهریه وطلا کرده موقعی که من حاظرم بیاد سرزندگی ولی نمیاد
    ایا گواهی رشد که سرپرست خانومم یعنی پدرش امضاء کرده که فرداخانوم زندگی نکرد جوابگو هستم ایا الان به دردمن میخوردکه شکایت کنم که پدرخانومم جوابگو باشدوگواهی رشد چطوربدست بیاورم ممنون تشکر

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      گواهی رشد اخذ شده از دادگاه فقط برای امضاء سند ازدواج بوده و ارتباطی به قوانین بعد از آن ندارد و عدم تمکین همسر شما بلحاظ حق حبس بوده که اعلام کرده تا زمانیکه مهریه را نگیرد منزل شما نمی آید و کاملاً قانونی است.

  • سونیا
    سونیا

    اگه حکم رشد داشته باشبم ، میتونیم مستقل و تنهایی زندگی کرد؟
    پدر و مادر حق اینکه از نظر قانونی مارو ببرن پیش خودشون ندارن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله اگرحکم رشد داشته باشید می توانید به تنهایی زندگی کنید.

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.


برچسب‌ها :

  مشاوره تلفنی رایگان