جرائم پزشکی و نحوه شکایت از پزشک

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

جرائم پزشکی و نحوه شکایت از پزشک

اصولاً به لحاظ شرعی و قانونی هرگونه تعرض به تمامیت جسمانی اشخاص جرم محسوب می شود زیرا از لحاظ قانونگذار بدن اشخاص حرمت دارد و نمی توان هیچ گونه تعرضی نسبت به آن انجام داد. به عنوان مثال چنانچه شخصی با چاقو به دیگری آسیب جسمانی وارد آورد مرتکب جرم ضرب و جرح شده است و از نظر قانونگذار رفتار وی مجرمانه می باشد. با این اوصاف هرگونه تعرضی از سوی قانونگذار پذیرفته نمی باشد. اما آیا این تعرض بطور مطلق پذیرفته نمی باشد یا استثنائاتی در این خصوص وجود دارد؟ علاوه بر این باید توجه داشته باشیم که در برخی موارد ضرورت ایجاب می نماید که جسم شخصی برای نجات جان شخص بطور قاعده مند مورد تعرض قرار گیرد به این معنا که مثلاً ضرورت دارد قلب شخصی مورد عمل جراحی قرار گیرد و این عمل جراحی دقیقاً مستلزم تعرض به تمامیت جسمانی می باشد بدین معنی که پزشک جراح باید چاقوی جراحی در دست بگیرد و قسمتی از بدن شخص مریض را شکافد تا بتواند به عنوان مثال خون لخته شده در رگ های قلب را خارج کند. با این اوصاف در این موارد قانونگذار استثنائاتی قائل شده است و مقرر نموده که قبل از عمل جراحی و تعرض به تمامیت جسمانی باید از شخص بیمار برائت حاصل گردد.که در مقابل تعرض جسمانی مسئولیتی متوجه پزشک نمی باشد. نقطه تفاوت کسی که در خیابان چاقو کشی می نماید و شخصی را مجروح می سازد و پزشکی که چاقوی جراحی در دست می گیرد دقیقاً در همین نقطه یعنی حصول برائت می باشد. اما اکنون پرسش این است که چنانچه برائت حاصل گردید آیا پزشک اختیار خواهد داشت به هر صورتی عمل نماید یا این که محدود به شرایط و ضوابطی می باشد که حاصل تجربه و علم پزشکی می باشد.

در این خصوص نکته قابل اهمیت این است که حسب اصول و قواعد حقوقی هر چند پزشک قبل از انجام هرگونه عمل جراحی از بیمار برائت حاصل می نماید اما حصول برائت دلیل براین نمی باشد که پزشک از علم متعارف پزشکی قصور نماید بلکه موظف است در قالب دستاوردهای پزشکی معمول و متعارف وظیفه خود را انجام دهد بنابراین چنانچه در انجام وظیفه خود دچار لغزش و قصور گردد و بر این اساس صدمه ای به بیمار وارد آورد در این خصوص مسئولیت خواهد داشت. در اینباره یکی از رایج ترین خطاهای پزشکی در حوزه جراحی های زیبایی می باشد بدین صورت که بعد از انجام چنین عملی بیمار با عوارض شدیدی مواجه می شود یا دچار ناهنجاری بصری در عضوی همانند صورت یا بینی می گردد در برخی موارد دیگر ممکن است این خطاها منجر به مرگ بیمار گردد مثلاً دیده شده است که اعمال جراحی مربوط به استخراج چربی های اضافه یا همان ساکشن چون بطور غیر اصولی انجام گردیده باعث جراحت شدید و مرگ بیمار گردیده است.

چنانچه چنین اتفاقی رخ دهد مریض می تواند در دادسرای جرایم پزشکی شکایت خود را مطرح نماید و پس از طرح شکایت، موضوع بطورتخصصی توسط کمیته ای متشکل از پزشکان مورد بررسی که آنها می توانند نظریه خود را در خصوص قصور یا خطای پزشک بمانند کارشناسان متخصص اعلام نمایند چنانچه نظریه ایشان دلالت بر وقوع خطای پزشکی نماید آنگاه دادسرا قرار جلب به دادرسی پزشک متهم را صادر می نماید و پرونده به دادگاه ارسال خواهد شد و سرانجام دادگاه رأی لازم را در این خصوص صادر می نماید.

توجه داشته باشید که در هنگام مراجعه به پزشک بطور مختصر به سوابق پزشکی وی دقت نمائید تا بطور کلی اطمینان حاصل نمائید که پزشک توانایی و مهارت لازم برای انجام عمل جراحی را دارد از سوی دیگر قبل از این که هر نوع شکایتی در این خصوص مطرح نمائدید قبلاً با وکلای متخصص در این زمینه مشورت نمائید. گروه وکلای دادگستری رهجویان عدالت بهره مند از وکلای متخصص در جرایم پزشکی می باشد که می تواند مشاوره حقوقی لازم به مشاور در این خصوص ارائه نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان