تعیین تکلیف فرزند مشترکی که پدر و مادر حضانت وی را قبول نمی کنند چیست؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تعیین تکلیف فرزند مشترکی که پدر و مادر حضانت وی را قبول نمی کنند چیست؟

حضانت فرزند معقوله ای جدا از قیومت و ولایت است. در واقع حضانت به معنی تعلیم و تربیت، نگهداری و مراقبت روحی، جسمی، مادی و معنوی فرزندان می باشد.

حضانت فرزند بعد از طلاق با کیست؟

حضانت فرزند تکلیفی است که قانون به منظور نگهداری و مراقبت از کودک به والدین سپرده است. به نوعی می توان گفت حضانت یک نوع سرپرستی است که طبق ماده ۱۱۶۸ قانون مدنی هم به عنوان تکلیف والدین و هم به عنوان حق آنها مشخص شده است. حضانت فرزند یا فرزندان بعد از طلاق با یکی از والدین می باشد. این تکلیف و وظیفه متناسب با سن و جنسیت فرزند به پدر یا مادر تعلق می گیرد. بعد از طلاق والدین حق حضانت طفل مطابق ماده ۱۱۶۹ قانون مدنی تا تمام شدن سن هفت سالگی به عهده مادر است، بعد از این دوره و تا سن بلوغ پدر حضانت بچه را به عهده می گیرد. سن بلوغ برای پسران پانزده سال قمری و برای برای دختران نه سال است.

حضانت فرزند بعد از فوت یکی از والدین

پاسخ به اینکه حضانت طفل بعد از فوت یکی از والدین با چه کسی است در ادامه مطلب آورده شده است.

حضانت فرزند دختر و پسر بعد از فوت پدر: برای پاسخ به اینکه حضانت فرزند بعد از فوت پدر به عهده کیست لازم است به ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی مراجعه کنید. طبق این ماده حضانت طفل در صورت فوت یکی از والدین با کسی است که زنده می باشد. در صورتی که متوفی پدر باشد و برای او قیم انتخاب کرده باشد، باز حضانت طفل با مادر است، مگر اینکه که مادر رد صلاحیت شده باشد. نکته قابل توجه این است که در صورت زنده بودن پدر پدر طفل تنها ولایت با او می باشد، اما حضانت با مادر است. در صورتی که مادر ازدواج کند حق حضانت از او در این حالت سلب نمی شود.

حضانت فرزند پسر و دختر بعد از فوت مادر: مطابق با ماده ۱۱۷۱ قانون مدنی حضانت طفل بعد از فوت یکی از والدین او بر عهده دیگری است. در این حالت نیز حضانت طفل بعد از فوت مادر با پدر او می باشد.

حضانت طفل در صورت نبود پدر و مادر

یکی از سوالاتی که ممکن است ذهن بسیاری از افراد را به خود درگیر سازد این است که حضانت فرزند در صورتی که والدین او شرایط حضانت را از دست داده اند و یا پدر و مادر او از دنیا رفتند به عهده چه کسی است؟ بهتر است بدانید نظرات متفاوتی در این زمینه وجود دارد که نگاهی مختصر به آنها خواهیم داشت.

بعضی از فقها و دکترین حقوق حضانت طفل را در این حالت به اجداد او می سپارند. بهتر است بدانید این اجداد مقدم بر برادران می باشند. لازم به ذکر است که بین اجداد پدری و مادری فرقی وجود ندارد. در صورتی که طفل اجدادی نداشته باشد حضانت او به دیگر ورثه منتقل می شود. همچنین بعضی از حقوقدانان برجسته و اغلب فقها حکم حضانت طفل را در این حالت به عهده نزدیکان و اقربای او گذاشته اند.

در حالت کلی حضانت فرزند دختر و پسر بعد از فوت والدین او با جد پدری است. اگر جد پدری در قید حیات نباشد حضانت طفل با کسی است که پدر بزرگ (جد پدری) او به عنوان وصی معین کرده باشد. نکته قابل توجه این است که در صورت زنده بودن پدر بزرگ، پدر نمی تواند برای طفل وصی تعیین کند.

 

آیا والدین می توانند از حضانت و نگهداری فرزندشان خودداری کنند؟

بهتر است بدانید طبق ماده ۱۱۷۲ قانون مدنی هیچ کدام از والدین در مدتی که حضانت طفل با آنها است حق امتناع از نگهداری او را ندارند. در صورت امتناع والدین از حضانت قاضی به تقاضای قیم یا آشنایان کودک حضانت فرزند را با توجه به شرایط زوجین و طفل به یکی از والدین الزام می نماید. در صورت ممکن یا مؤثر نبودن الزام دادگاه حضانت را به خرج پدر تامین می کند. در صورت فوت شدن پدر دادگاه حضانت را به خرج مادر تأمین خواهد کرد. در صورتی که پدر و مادر حضانت طفل را قبول نکنند بنا به صلاح دید دادگاه سرپرستی کودک به بهزیستی سپرده می شود. در واقع به منظور تامین نیازهای مادی و معنوی کودکان و نوجوانان سرپرستی افراد فاقد سرپرست یا بد سرپرست به سازمان بهزیستی کشور سپرده می شود.

ره جویان عدالت بهترین مرکز جهت انجام امور حقوقی

امروزه یکی از مشکلات مهمی که زوجین در فرآیند طلاق با آن مواجه می شوند حضانت فرزند است، از اینرو حضور یک وکیل خانواده مجرب و کاربلد به شما کمک می کند تا این مشکل را به بهترین شکل و به صورت تخصصی بر طرف ساخت. برای داشتن وکیلی حرفه ای گروه ره جویان عدالت را به شما پیشنهاد می کنیم. گروه وکلای ره جویان عدالت یکی از بزرگ ترین و معتبرترین دفاتر وکالت در تهران به شمار می آید. با انتخاب وکلای این گروه شناخته شده بدون دغدغه و نگرانی می توانید زندگی خود را به روال سابق بازگردانید. شما می توانید مورد حقوقی خود را از طریق تلفن با بهترین وکلای این مرکز به صورت رایگان در میان بگذارید. همچنین می توانید جهت مراجعه حضوری با این مرکز جهت رزرو نوبت تماس بگیرید. وکلای ره جویان عدالت از ابتدا تا آخر با شما همراه هستند تا بهترین نتیجه را کسب نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان