تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

3.4/5 - (8 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی موضوعی است که در این مقاله به توضیح مراحل آن می‌پردازیم. در طلاق توافقی زن و شوهر در مورد تمام مسائل از قبیل مهریه، نفقه، حضانت فرزندان و … با هم توافق می‌کنند. هدف از این توافق تسریع در مراحل طلاق است. در ادامه به توضیح بیشتر درمورد طلاق توافقی و تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی می‌پردازیم. تا پایان با ما همراه باشید.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

طلاق توافقی به طلاقی اطلاق می‌شود که در آن زن و شوهری که قصد جدا شدن از یکدیگر را دارند به منظور تسریع در مراحل طلاق در مورد تمام مسائل مشترکی که بینشان وجود دارد توافق می‌کنند. توافق بین دو طرف ثبت شده و به عنوان مدرک به دادگاه ارائه می‌شود. در طلاق توافقی بعد از ثبت درخواست دادگاه مسئول رسیدگی به پرونده مشخص می‌شود. یکی از تفاوت‌های طلاق توافقی این است که در مسیر رسیدگی به پرونده طلاق توافقی مشاوره خانواده جایگزین داور می‌شود. در خصوص مدت زمان لازم برای اجرای حکم طلاق در طلاق توافقی باید گفت با توجه به توافق دو طرف در مورد این قضیه زمان زیادی صرف آن نمی‌شود. دادگاه پس از طی مراحل قانونی که به احتمال زیاد کمتر از یک ماه طول می‌کشد، حکم را اجرا می‌کند.

تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی

بعد از اجرای حکم طلاق توافقی برخی از افراد بنا به دلایلی تمایل به تعویض شناسنامه خود دارند. لازم به یاداوری است که هدف اصلی از تعویض شناسنامه درچنین مواردی پنهانکاری فرد نیست. بلکه این مورد به دلیل حفظ حریم شخصی افراد انجام می‌شود. افرادی هم هستند که بعد از طلاق به منظور پنهان کردن گذشته شناسنامه خود را تعویض می‌کنند تا از این طریق اطلاعات مربوط به همسر سابقشان حذف شود. در برخی موارد افراد ازدواج قبلی خود را حتی از کسی که می‌خواهند با او ازدواج کنند مخفی می‌کنند. در این صورت فرد برای اطمینان از اینکه طرف مقابلش قبلا ازدواج کرده است یا خیر می‌تواند از ثبت احوال استعلام بگیرد‌. در این صورت حتی اگر تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی انجام شده باشد، باز هم ازدواج قبلی فرد در ثبت احوال موجود است.

نکاتی در مورد حذف نام همسر سابق از شناسنامه

در این قسمت به بیان مواردی می‌پردازیم که در صورت بروز آنها امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه فرد وجود دارد.
_ اگر فردی طلاق گرفته باشد و پس از گذشت مدتی با شخص دیگری ازدواج کند، پس از ثبت ازدواج جدیدش می‌تواند نام همسر سابقش را از شناسنامه حذف کند. لازم به یاداوری است که در این مورد حذف اطلاعات مربوط به ازدواج قبلی فرد فقط در صورتی ممکن است که ازدواج جدیدش ثبت شده باشد. هدف از این قانون این می‌باشد که همسر دوم شخص از ازدواج قبلیش مطلع شود و در این بین پنهانکاری صورت نگیرد.
_ قانونی که در بالا به آن اشاره کردیم فقط مربوط به ازدواج دوم نمی‌شود. اگر فرد به هر دلیلی برای بار سوم ازدواج کند. این قانون قابلیت اجرا شدن را دارد. در این خصوص تنها یک استثنا وجود دارد. استثنا شامل موردی است که طلاق در دوران عقد رخ داده باشد و زوجه باکره باشد. در این صورت فرد می‌تواند بعد از طلاق با ارائه نامه پزشکی قانونی مبنی بر تائید باکره بودن فرد نسبت به حذف نام همسر سابق خود از شناسنامه اقدام کند. در این خصوص لازم به توضیح است که اگر فردی که یکبار در دوران عقد طلاق گرفته و پس از آن نام همسر سابق خود را از شناسنامه حذف کرده باشد، دوباره ازدواج کند و باز هم به طلاق در دوران عقد ختم شود برای بار دوم امکان حذف نام همسر سابق از شناسنامه وجود ندارد. در چنین مواردی تنها بعد از ثبت ازدواج مجدد فرد امکان حذف نام همسر سابق وجود دارد.
_ مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد افرادی هستند که همسرشان فوت شده است. در این مورد فرد می‌تواند با ارائه مدارک معتبر از جمله سند ازدواج و گواهی فوت همسرش نسبت به حذف نام همسر فوت شده از شناسنامه اقدام کند.

به عنوان سخن پایانی در خصوص تعویض شناسنامه بعد از طلاق توافقی لازم به توضیح است که تنها افرادی که در طی دوران محرمیتشان رابطه جنسی نداشته باشند، می‌توانند پس از طلاق با دریافت مدارک لازم از پزشکی قانونی نسبت به حذف نام همسر سابق و دیگر اطلاعات مربوط به ازدواج قبلشان که در شناسنامه ثبت شده است، اقدام کنند. اما اگر زوجه باکره نباشد پس از طلاق اطلاعات مربوط به همسر سابق در شناسنامه باقی می‌ماند. مگر اینکه فرد مجدد ازدواج کند، پس از ثبت ازدواج جدید در شناسنامه می‌تواند نسبت به حذف نام همسر سابقش از شناسنامه اقدام کند. در این صورت فرد می‌تواند به ثبت احوال درخواست دهد. ثبت احوال هم بنا بر درخواست داده شده نسبت به صدور شناسنامه المثنی بدون ذکر نام همسر سابق فرد اقدام می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان