ترکه و رد ترکه چیست؟

3.4/5 - (5 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ترکه و رد ترکه چیست؟

منظور از ترکه چیست و قوانین رد آن چه هستند؟ اطلاع از این قوانین چه اهمیتی برای ورثه دارد؟ ترکه در واقع همان چیزی است که شخص وفات یافته آن ها را ترک گفته است. این موضوع مربوط به اموری می شود که برای ورثه بر جای مانده است. بنابراین این امور می تواند در برگیرنده تمامی مایملک مثبت و منفی و حقوق قابل انتقال متوفی همچون حق قصاص، حق شفعه و … باشد. با ما همراه باشید تا با قوانین این حوزه آشنا شوید.

منظور از مایملک مثبت و منفی شخص وفات یافته چیست؟

فردی که فوت می کند، می تواند مایملک مثبت و منفی را برای بازماندگان بر جای بگذارد. این اموال می تواند شامل دارایی های مادی فرد و طلب هایی که از دیگران دارد بشود که به آن ها مایملک مثبت گفته می شود. همچنین ممکن است فرد در هنگام فوت دارای بدهی ها و دیونی نیز باشد که مایملک منفی نامیده می شوند. جانشینی ورثه نسبت به مایملک متوفی ملزم به رعایت یک سری قوانین حقوقی می باشد. به طوری که دارایی های منفی بر مایملک مثبت اثرگذار هستند. در ادامه بیشتر به این موضوع می پردازیم.

پرداخت مایملک منفی بر عهده چه کسی است؟

اگر متوفی دارای دیون و بدهی باشد، قبل از تقسیم اموال میان وارثین نیاز است که دیون فرد پرداخت شوند. اما در صورتی که دارایی های فرد برای پرداخت بدهی های وی کافی نباشند، بازماندگان در حالت عادی وظیفه ای در این قبال ندارند. در واقع وراث تنها در صورتی ملزم به پرداخت دیون شخص وفات یافته هستند که به طور صریح این موضوع را پذیرفته باشند. البته با توجه به نظر دادگاه، اخذ گواهی حصر وراثت خود به معنی قبول آن است و سکوت در این مورد به مفهوم قبول مشروط تلقی می شود. البته اشخاصی که سهم بیشتری از مایملک فرد میبرند نسبت به پرداخت بدهی ها نیز باید بخش بیشتری را بپردازند.

قبول ترکه

انواع قبولی ترکه

تمامی دارایی های متوفی پس از فوت به صورت قهری به بازماندگان وی تعلق پیدا می کنند. اما ورثه مطابق با قانون می توانند آن را قبول یا رد کنند. پس از فوت شخص، اگر ورثه قصد قبول ترکه را داشته باشند به دو صورت می توانند این کار را انجام دهند:

  • قبول مطلق ترکه: در این نوع پذیرش، ورثه تمامی دارایی های مثبت و منفی متوفی را قبول می کنند. به طوری که اگر ماترک متوفی برای پرداخت بدهی ها و دیون وی کافی نباشد، وراث باید به نسبت سهمی که از ارث می برند نسبت به پرداخت تمامی دیون – حتی از دارایی های خود و نه از اموال میت – اقدام نمایند. بنابراین می توان گفت قبول مطلق سیار پر ریسک است.
  • قبول مشروط ترکه: منظور از قبول مشروطه این است که بازماندگان درخواست تحریر ترکه و مشخص شدن مایملک مثبت و منفی فرد را دارند. بدین منظور وارثان باید نسبت به ثبت درخواست تحریر در دادگاه اقدام نمایند. در این صورت ورثه ملزم هستند تمامی دیون و بدهی ها را در حدود صورت تحریر پرداخت نمایند.

شرایط رد ترکه توسط وراث

رد ترکه بدین معنی است که یک نفر یا تمامی وراث از مدیریت پرداخت بدهی ها انصراف دهند. بنابراین توجه به این موضوع ضروری است که با رد ترکه، پرداخت دیون متوفی از اموال باقیمانده ساقط نمی شود و تنها وظیفه کنترل آن از دوش ورثه برداشته می شود. در این صورت وصی متوفی ملزم به انجام این کار است و در صورتی که فرد قبل از فوت وصی تعیین نکرده باشد، دادگاه توسط مدیر تصفیه و ظرف یک هفته این کار را انجام می دهد. سپس وارثان می توانند مابقی مایملک را میان خود تقسیم نمایند. فردی از وراث که درخواست رد ترکه داده است، حق هر گونه اعتراضی نسبت به امور پرداخت بدهی های متوفی را از خود سلب نموده است.

قبول و رد ترکه

آیا رد ترکه زمان مشخصی دارد؟

این کار باید حداکثر تا یک ماه بعد از فوت شخص به صورت شفاهی یا کتبی به دادگاه اعلام شود. همچنین در صورتی که وراث درخواست تحریر ترکه را داده باشند، تا حداکثر یک ماه بعد از تحریر حق ثبت این درخواست را دارند. در صورتی که در زمان مشخص شده هیچگونه درخواستی به سمع و نظر دادگاه نرسد، به منزله قبول مشروط تلقی خواهد شد.

اقدامات حقوقی برای ثبت رد ترکه

برای ثبت این درخواست می توانید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نمایید. به دلیل اینکه خواسته شما از نوع ترافعی نیست و شخص دیگری در مقابل شما حضور ندارد، دادگاه جلسه حضوری تعیین نخواهد کرد. این درخواست ممکن است به تشخیص مراجع قضایی رد یا تایید شود.

درخواست مشاوره حقوقی در خصوص امور مربوط به ترکه

قبول، رد و تقسیم ترکه امری بسیار پیچیده است که کوچکترین اشتباهی در این موضوع می تواند عواقب بسیاری را متوجه وراث نماید. به همین دلیل اخذ مشاوره از یک وکیل خانواده می تواند شما را در این راستا یاری کند. وکلای پایه یک دادگستری حاضر در مجموعه ره جویان عدالت، با در اختیار داشتن تجربه کافی در این زمینه می توانند راهنمای شما باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان