انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

انحصار وراثت ایرانیان خارج از کشور

یکی از اصلی‌ترین ابهاماتی که برای ایرانیان ساکن خارج از کشور ایجاد می‌شود، نحوه‌ی انجام امور مربوط به  انحصار وراثت در خارج از ایران است. چنانچه شما نیز به تازگی مورث خود را از دست داده‌اید و از نحوه‌ی انحصار وراثت در خارج از ایران ناآگاهید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. به این دلیل که قصد ذکر جزئیاتی در مورد نحوه‌ی تقسیم ارث در خارج از کشور را داریم. اولین اقدام برای انجام این کار، اخذ گواهی انحصار وراثت می‌باشد. اما این سوال که، برای اخذ این مدرک به کجا باید مراجعه کرد را در این مقاله پاسخ خواهیم داد.

مراجعه به کنسولگری ایران برای انجام امور انحصار وراثت

در حقیقت فرد وارث، بلافاصله بعد از مرگ مورث می‌بایست برای انجام امور انحصار وراثت، به کنسولگری ایران در کشوری که در آن ساکن است، مراجعه کند. هدف از مراجعه به این مرکز، ثبت فوت مورث می‌باشد. توجه نمایید که هنگام مراجعه به این مرکز حتما مدارکی را به همراه خود داشته باشد. این مدارک عبارتند از : شناسنامه و کارت ملی و همچنین گواهی فوت مورث. با انجام این کار فوت شخص مورد نظر در اداره ثبت احوال ایران نیز ثبت شده و امکان دریافت گواهی فوت از ایران فراهم خواهد شد.

مراجعه به شورای حل اختلاف

قدم بعدی برای انحصار وراثت در خارج از ایران ارسال مدارک مورد نظر( گواهی فوت و شناسنامه متوفی ) برای وکیل در ایران می‌باشد. به این نکته دقت کنید که برای انجام این کار حتما از تخصص یک وکیل کاربلد و باتجربه استفاده نمایید. فرد  وکیل می‌بایست با در دست داشتن مدارک لازم، به شورای حل اختلاف آخرین محل سکونت مورث، مراجعه نماید. با انجام این کار وکیل می‌تواند گواهی مبنی بر نام تمام وراث و نسبت آنها با متوفی را دریافت کند.

مراجعه به دفتر اسناد رسمی جهت انحصار وراثت

در این مرحله از کار می‌بایست سه فردی که وراث را می‌شناسند به دفتر  اسناد رسمی کشور مراجعه نمایند. هدف از این کار، دریافت مدارکی با عنوان: برگه استشهادی محضری حصر وراثت می‌باشد. این افراد می‌بایست شهادت دهند که چه کسانی وارث متوفی هستند و نسبتشان با او چه می‌باشد. در دفتر اسناد رسمی شهادت این افراد ثبت شده و امضاهای آنها نیز تصدیق خواهد شد. به این نکته توجه نمایید که برای کسب اطلاعات دقیق‌تر و دریافت پاسخ سوالات خود، می‌توانید با گروه وکلای ره‌جویان عدالت در تماس باشید.

ارائه لیست اموال به اداره دارایی و مالیات برای تقسیم ارث(برای متوفیان که قبل از سال ۹۵ فوت شده اند)

بعد از طی مراحل ذکر شده در بالا، حالا زمان آن رسیده که لیست اموال مورث را به اداره دارایی و مالیات واقع در آخرین محل سکونت متوفی، ارائه دهید. به این نکته توجه نمایید که برای آگاهی از میزان مالیات بر ارث، باید میزان سهم الارث هر ورثه مشخص شود. در حقیقت مالیات بر سهم الارث، از میزان ارث هر وارث کم خواهد شد. همچنین دقت نمایید، تا میزان مالیات بر سهم الارث پرداخت نشود، امکان انتقال اموال به وراث فراهم نخواهد بود. همچنین قابل ذکر است برخی از اموال مورث مانند بیمه مستمری شامل این قانون نخواهد شد. به این صورت که بیمه مستمری بازنشستگی، به صورت تمام و کمال به وارث تعلق خواهد گرفت.

همچنین باید گفت هرچه اموال به جا مانده از مورث ارزش بیشتری داشته باشد، به آن مالیات بیشتری نیز تعلق می‌گیرد. همانطور که متوجه شدید، مالیات مربوط به انحصار وراثت، بر اساس میزان ارزش اموال تعیین خواهد شد.

ارائه مدارک به شورای حل اختلاف

برای انجام امور مربوط به انحصار وراثت، می‌بایست برای بار دوم به شورای حل اختلاف واقع در شهر محل سکونت متوفی در ایران مراجعه نمود. در این مرحله از کار وکیل می‌بایست با ارائه مدارکی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد، برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام نماید. این مدارک عبارتند از: گواهی فوت، شناسنامه و کارت ملی متوفی و همچنین تمام وراث، عقدنامه متوفی( در حالتی که او متاهل بوده باشد)، استشهادیه انحصار وراثت و وصیت نامه مورث

یکی از اقدامات مهمی که انجام آن از اهمیت بسیاری برخوردار است، چاپ آگهی فوت فرد متوفی در یک روزنامه کثیر الانتشار است. این کار به این منظور انجام می‌شود که در صورتی که متوفی وارث دیگری داشته باشد با این کار پیدا شود. این قانون شامل حال افرادی خواهد شد که اموال آنها بیشتر از۳۰ میلیون تومان باشد و درخواست گواهی حصور وراثت نامحدود داشته باشند، در غیر این صورت نیازی به انتشار آگهی در روزنامه نخواهد بود.  به این نکته توجه نمایید که هزینه چاپ آگهی در روزنامه بر عهده وراث می‌باشد.

اخذ گواهی حصر وراثت برای تقسیم ارث

بعد از انجام این کار، می‌توان گواهی انحصار وراثت را دریافت نمود. به این نکته توجه نمایید که گواهی حصر وراثت برای تعیین تعداد وراث صادر خواهد شد. در این گواهی میزان سهم هر یک از وراث به صورت قانونی مشخص می‌شود. وجود این گواهی برای انتقال اموال به وراث لازم و ضروری می‌باشد.

در صورتی که در خارج از ایران ساکن هستید، می‌توانید برای دریافت مشاوره‌های حقوقی به صورت تلفنی با گروه وکلای ره‌جویان عدالت در تماس باشید. این مرکز به عنوان بزرگترین دفتر وکالت در تهران شناخته می‌شود. همچنین در صورتی که در ایران ساکن هستید، می‌توانید علاوه بر استفاده از مشاوره تلفنی، با یکی از وکلای مشغول بکار در این مرکز،  قرار حضوری بگذارید.‎‌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان