اطاله دادرسی چیست؟

اطاله دادرسی را می توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد. مسلما سیستم قضایی ایران نکات، چالش ها و مشکلات گسترده ای را در خود جای داده است. هر کدام از این موارد به نحوی خاص بر روی روند بررسی پرونده های مختلف تاثیر گذار هستند. یکی از همین موارد مهم و پر اهمیت که روند بررسی یک پرونده را به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد، مربوط به اطاله دادرسی می باشد.

اگر بخواهیم معنای لغوی این عبارت را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگوییم که اطاله به معنای دراز کردن می باشد. دادرسی به رشته ای خاص از علم حقوق گفته می شود که می تواند قواعد مربوط به تشکیلات قضایی را تحت تاثیر خود قرار دهد. دادرسی به مجموعه اقداماتی اشاره دارد که برای پیدا کردن راه حل حقوقی یک موضوع به کار گرفته می شوند. امروز ما قصد داریم تا چیستی و موارد قانونی اطاله دادرسی را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهیم. پس با ما همراه شوید.

اطاله دادرسی به چه معناست؟

حال که با معنای لغوی اطاله دادرسی آشنا شدیم، بیایید تا چیستی این مورد قانونی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. زمانی که دادرسی یک پرونده طولانی شود، اطاله دادرسی رخ داده است. این پروسه می تواند نتایج نا مطلوبی را برای کاربران به همراه داشته باشد. چرا که این روند نه تنها به صورت مستقیم می تواند سرعت بررسی پرونده های قضایی را تحت تاثیر خود قرار دهد، بلکه می تواند مشکلات جدی را نیز برای طرفین دعوا ایجاد کند. در حال حاضر یک سری استاندارد های خاص برای بررسی دادرسی در قانون تعریف شده نشده است. برخی از دادگاه ها برای خود یک بازه زمانی خاص تعریف می نمایند ولی احتمال طولانی تر شدن روند بررسی پرونده وجود خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که مردم همواره از اطاله دادرسی ناراضی هستند. چرا که آنها باید مدت زمان زیادی از وقت با ارزش خود را صرف پردازش های مربوط به دادگاه کنند و این موضوع حق و باطل را نیز به صورت مستقیم تحت تاثیر خود قرار می دهد. افرادی که مورد ظلم واقع شده اند، دوست دارند تا هرچه سریع تر آسیب و خسارت آنها جبران شود. این در حالی است که اطاله داد رسی روند بررسی پرونده را تحت تاثیر خود قرار داده و سرعت آن را کم می کند. به خاطر داشته باشید تا به امروز دولت تلاش های متنوعی را برای حل این مشکل کرده است. هر کدام از این تلاش ها بر روی بازدهی نهایی به نحوی خاص تاثیر گذار بوده اند.

اطاله دادرسی در قانون ایران

البته که اطاله دادرسی در قانون جمهوری اسلامی ایران هم مورد بررسی قرار گرفته است. به عنوان مثال، در ماده ۴۵۰ آیین دادرسی کیفری ذکر شده که رئیس شعبه باید پرونده های ارجاعی را بررسی و گزارش جامع آنهارا تهیه کند. رئیس می تواند پرونده ها را به یکی از اعضای دادگاه تجدیدنظر استان ارجاع دهد. این عضو گزارش را بررسی کامل کرده و در جلسه دادگاه قرائت می کند. خلاصه این گزارش در پرنده درج شده و بر اساس موارد موجود در لیست زیر در یک دادگاه تجدید نظر مجددا تصمیم گرفته می شود.

  • اگر تحقیقات ناقص باشند، قرار رفع نقص صادر شده و پرونده را برای دادسرای صادر کننده می فرستد.
  • هرگاه رای صادره از نوع قرار باشد و دیگر تحقیقی مورد نیاز نباشد، آن را تایید و به دادگاه صادر کننده ارجاع می دهد.
  • اگر رای توسط دادگاهی که صلاحیت ندارد صادر شود، دادگاه تجدیدنظر را رای نقص و پرونده را به مرجع صالح ارسال می کند.
  • اگر عملی که محکوم علیه به آن متهم شده است جرم نباشد، رای قانونی صادر می شود.

بهترین راه کاهش مدت زمان این مشکل قانونی چیست؟

در حال حاضر راه های متنوعی برای کاهش اطاله دادرسی در نظر گرفته شده است. هر کدام از این راه ها و روش ها، یک سری مزایا و معایب خاص را در خود جای داده اند. به عنوان مثال، یکی از همین راه ها کم کردن حجم پرونده های دادگاه می باشد. کارشناسان می توانند حجم پرونده های مختلف را کاهش دهند تا نسبت به کاهش مدت زمان اقدام نمایند. بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی، محاکم قضایی و شورای حل اختلاف باید اقدامات مناسبی را برای پیشگیری از وقوع یک جرم مد نظر خود قرار دهند.

استفاده از خدمات ره جویان عدالت برای کاهش اطاله دادرسی

در نهایت، اگر شما هم به دنبال کاهش زمان اطاله دادرسی هستید یا اینکه دوست دارید تا با سرعت بهتری نسبت به بررسی پرونده های قرار گرفته در این دسته بندی اقدام کنید، می توانید خدمات گروه های خاصی همچون مجموعه ره جویان عدالت را به کار گیرید. ره جویان عدالت با داشتن سابقه ای درخشان و طولانی در این زمینه، آماده رفع نیاز کاربران می باشد. به خاطر داشته باشید که خدمات مجموعه ره جویان عدالت همواره به نحو احسن در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.  گروه وکلای ره جویان عدالت به عنوان یکی از خوش سابقه ترین وکلای دادگستری ایران شناخته شده است. برای دریافت بیشترین بازدهی ممکن شما می توانید هم اکنون خدمات این مجموعه را به کار گیرید.