مجازات اسید پاشی چیست؟

1/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مجازات اسید پاشی چیست؟

اسیدپاشی اقدامی تلافی ‌جویانه است که ممکن است به دلایل گوناگونی انجام بگیرد. متاسفانه در حال‌ حاضر، آمار این اقدام تا حد بسیار زیادی بالا رفته است. دقیقاً به واسطه همین موضوع، قوانین و تبصره ‌های گوناگون در این زمینه وجود دارند که مجازات اسیدپاشی را مشخص می‌کنند. هر کدام از این تبصره ها و قوانین حالات خاص این اقدام را بررسی می‌کنند و با توجه به آن، حکم مقتضی صادر می‌ گردد. اگر شما نیز می‌خواهید که اطلاعات خود را در زمینه مجازات اسیدپاشی بهبود ببخشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که ما را تا انتهای محتوا همراهی کنید. شاید قوانین. موجود و مجازات هایی که در زمینه مجازات اسید پاشی تعیین ‌شده اند، آن‌قدر ها که باید و شاید بازدارنده نباشند، اما به ‌هر حال وجود این قوانین می‌تواند خیال افراد زخم دیده را تا حد بسیار زیادی  از بابت مجازات راحت سازد.

چه زمانی فرد به عنوان مجرم در زمینه اسید پاشی شناخته می شود؟

قبل ‌از صحبت در رابطه با مجازات اسیدپاشی و همچنین بررسی تبصره‌ ها و قوانین موجود در این زمینه، اجازه دهید بیان کنیم چه زمانی یک فرد به‌ عنوان مجرم در زمینه اسید پاشی شناخته می‌شود. هر گاه فردی آگاهانه و در سلامت کامل عقل با ریختن اسید روی طرف مقابل؛  باعث ایجاد آسیب در اعضای بدن طرف مقابل شود، مجرم شناخته می‌شود. بسیاری از کارشناسان در زمینه‌ های قانونی به این نکته اذعان می‌کنند که میزان مجازات جرم‌ اسیدپاشی باید بسیار شدیدتر از مجازات پیش بینی شده باشد. در بسیاری از موارد در قتل ‌های غیر عمد، به ‌صورت اتفاقی متاسفانه یک فرد جانش را از دست می‌دهد. اما در جرم ‌هایی مانند اسیدپاشی، فرد با اطلاع کامل تلاش می‌کنند تا به فرد دیگری آسیب وارد کند و ظاهر او را تحت تاثیر قرار دهد.

تبصره ‌ها و قوانین موجود در اسید پاشی

مواد قانونی گوناگون و متفاوتی وجود دارند که مجازات اسیدپاشی را تعیین می‌کند. در ادامه برخی از این مواد قانونی برای شما آورده شده‌ است.

ماده ۱: “هر کس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر، با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس،  عضو یا منفعت  شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو محکوم می‌شود.

ماده ۳ طرح تشدید مجازات اسید پاشی: ” مجازات اسید پاشی شامل هیچگونه آزادی مشروط، تعویق، تعلیق و تخفیف مجازات نخواهد شد.”

بررسی دقیق مجازات اسید پاشی

اخیراً قوانین گوناگونی برای مجازات اسید پاشی وضع شده‌اند. این قوانین در شرایط خاص و با تکیه ‌بر تبصره‌ هایی که ما پیش‌تر برای شما گفتیم، اعمال می‌شوند. در قوانین جدید، اگر شخصی مرتکب جرم اسید پاشی شود و طبق رأی و نظر دادگاه مجازات او قصاص نباشد، حتی در صورت رضایت فرد آسیب ‌دیده؛ مجرم باید علاوه ‌بر پرداخت دیه، با توجه به قوانین که در ادامه برای شما آورده شده ‌است مجازات شود.

  1. “در جنایت بر نفس و جنایت منجر بر تغییر شکل دائمی صورت بزه‌ دیده به حبس تعزیری درجه ۱ (بیش از ۲۵ سال)
  2. در جنایتی که میزان دیه آن بیش از نصف دیه کامل باشد (نقص عضو دائمی و از بین رفتن حواس)، به حبس تعزیری درجه ۲ (حبس بیش از ۱۵ تا ۲۵ سال)
  3. در جنایتی که میزان دیه آن از یک سوم تا نصف دیه کامل باشد (ضعیف شدن عضو بدون از بین رفتن آن)، به حبس تعزیری درجه ۳ (حبس بیش از ۱۰ تا ۱۵ سال)
  4. در جنایتی که میزان دیه آن تا یک سوم دیه کامل باشد(عدم صدمه بدنی زیاد)، به حبس تعزیری درجه ۴ (حبس بیش از ۵ تا ۱۰ سال)”

موارد دیگر جرم‌ در خصوص اسید پاشی

در کنار مواردی که ما پیشتر برای شما گفتیم، اگر فردی حتی تهدید به اسید پاشی کند، باز هم مجرم شناخته می‌شود و باید براساس قوانین موجود مجازات شود. شما میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با تهدید به اسیدپاشی، با وکیل کیفری که در این زمینه تخصص کافی دارد، صحبت کنید‌. فرقی نمی‌کند فردی که شما را تهدید کرده عملی را انجام داده یا خیر، خود اقدام به تهدید در صورت عدم انجام عمل یا انجام عمل و موفق نبودن آن نیز جرم محسوب می‌شود و بر اساس قوانین موجود فرد مجرم باید در این زمینه مجازات شوند.

جمع‌بندی

ما در این محتوا تلاش کردیم تا کامل برای شما در رابطه با مجازات اسید پاشی صحبت کنیم. کسب اطلاعات  قانونی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط ناگوار، تصمیمات عاقلانه‌تری بگیرید و بهتر بتوانید برای گرفتن حق ‌و حقوق خود اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان