ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

4.1/5 - (12 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

ازدواج کردن و جاری شدن صیغه عقد بین دو فرد که تمایل به ازدواج با یکدیگر دارند، مستلزم طی کردن مراحل قانونی خاصی است. از جمله مهم‌ترین شرایط لازم می‌توان به رضایت دو طرف اشاره کرد. راضی بودن طرفین برای ازدواج و جاری شدن صیغه عقد لازم است؛ اما کافی نیست‌. علاوه بر رضایت طرفین کسب رضایت پدر نیز لازم و ضروری است. در خصوص علت این امر لازم به توضیح است که ایران یک کشور اسلامی است و قوانین آن هم الهام گرفته از قوانین اسلامی هستند‌.

با توجه به این موضوع که در دین اسلام اخذ اجازه پدر برای عقد دختر باکره لازم است، در ایران نیز این مورد جز شروط لازم برای جاری شدن صیغه عقد محسوب می‌شود. با این وجود در سال‌های اخیر در معیارهای ازدواج و انتخاب همسر تفاوت‌هایی به وجود آمده است. تفاوت معیارهای انتخاب همسر و همچنین تفاوت در نوع و طریقه زندگی سبب شده تا در برخی موارد فرزندان و والدین در خصوص معیارهای ازدواج با یکدیگر به مشکل بخورند. در چنین شرایطی سؤالی که برای بسیاری از افراد مطرح می‌شود، این است که آیا امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر ممکن است یا خیر! برای دانستن پاسخ سؤال با ما همراه باشید‌.

ازدواج بدون اجازه پدر

تفاوت در معیارهای ازدواج سبب می‌شود تا برخی از والدین هنگام انتخاب همسر برای فرزند خود به مشکل بخورند. به‌عنوان مثال ممکن است شخصی که فرزند برای ازدواج انتخاب کرده است، مورد تأیید والدین نباشد. در چنین مواقعی برخی از والدین از خواسته خود گذشت می‌کنند. به بیانی دیگر با چشم‌پوشی بر روی معیارهایی که برای ازدواج فرزند خود در نظر دارند، به خواسته فرزند خود احترام می‌گذارند و اجازه جاری شدن عقد را می‌دهند. با این وجود والدینی هم هستند که تحت هیچ شرایطی از مواضعی که برای خود در نظر گرفته‌اند کوتاه نمی‌آیند و اجازه ازدواج را به فرزند خود نمی‌دهند.
به‌طور کلی طبق قوانین کشور ایران اگر دختر باکره‌ای قصد ازدواج داشته باشد برای جاری شدن صیغه عقد اخذ اجازه پدر و اگر به هر دلیلی پدر نباشد اخذ اجازه جد پدری لازم و ضروری است‌. حتی اگر دختر باکره به سن بلوغ هم رسیده باشد باز هم برای جاری شدن صیغه عقد و ازدواج نیاز به اخذ اجازه پدر دارد. با این وجود در برخی شرایط والدین بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای نسبت به ازدواج فرزند خود اعلام عدم رضایت می‌کنند. در چنین مواردی اگر به دادگاه ثابت شود که دلیل پدر برای مخالفت دلیل درست و منطقی نیست حق اجازه دادن برای عقد را از پدر ساقط می‌کند‌. دختر برای اثبات این موضوع می‌تواند مردی که قصد ازدواج با او را دارد به‌طور کامل به دادگاه معرفی کند‌. در صورت تأیید شدن فرد توسط دادگاه، دادگاه اجازه عقد برای دختر باکره را صادر می‌کند.

ازدواج فرزندان بدون اجازه والدین

در بالا اشاره شد که دختر باکره برای ازدواج نیاز به اخذ اجازه از پدر دارد. در این مورد لازم به توضیح است که تنها در صورتی برای جاری شدن صیغه عقد نیاز به اخذ اجازه از پدر است که دختر باکره یا همان دوشیزه باشد. به بیانی دیگر اگر دختر قبلاً ازدواج کرده باشد و با همسر خود رابطه جنسی داشته، برای ازدواج مجدد نیاز به اخذ اجازه از پدر خود ندارد. اگر دختری ازدواج نکرده باشد و به‌واسطه داشتن رابطه جنسی نامشروع باکره نباشد، باز هم برای ازدواج نیاز به اخذ اجازه از پدر خود ندارد‌؛ بنابراین می‌توان گفت موارد گفته شده از جمله موارد ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر هستند. ناگفته نماند که تنها در صورتی که باکره بودن دختر به‌واسطه رابطه جنسی از بین رفته باشد اخذ اجازه پدر برای ازدواج از او برداشته می‌شود. اگر باکره بودن دختر به دلایل دیگر نظیر تصادف یا حادثه از بین رفته باشد برای ازدواج نیاز به گرفتن اجازه از پدر دارد. به‌عنوان نکته پایانی در این خصوص لازم به توضیح است در مواردی که پدر یا جد پدری حاضر نباشند، یا به هر دلیلی امکان گرفتن اجازه از آن‌ها وجود نداشته باشد و دختر نیاز به ازدواج داشته باشد، دادگاه اجازه ازدواج او را صادر می‌کند.

مراحل گرفتن گواهی برای ازدواج بدون اجازه پدر

اگر دختر بنا به هر دلیلی تمایل به دریافت اجازه دادگاه برای عقد داشته باشد، باید مراحل خاصی را طی کند. شروع این مراحل با دادن یک دادخواست به دادگاه است. دادخواست موردنظر باید شامل تقاضای صدور اجازه عقد از طرف دادگاه باشد. برای ثبت این دادخواست متقاضی باید هزینه‌ای پرداخت کند. در خصوص نحوه ثبت این دادخواست لازم به توضیح است که برای ثبت آن مراجعه به دفاتر خدمات قضایی کافی است. به این دفاتر مراجعه کرده و هزینه مربوطه را پرداخت می‌کنید. با توجه به این توضیح می‌توان گفت برای ثبت دادخواست مراجعه به دفاتر دادگاه لازم نیست.

شرایط لازم برای ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر

در این قسمت به توضیح بیشتر در مورد شرایط می‌پردازیم که در صورت وجود آن‌ها امکان ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر وجود دارد.
از جمله این شرایط می‌توان به مواردی اشاره کرد که دختر باکره نباشد. ناگفته نماند که اگر باکره بودن دختر به دلیل تصادف یا حادثه از بین رفته باشد، برای عقد اجازه پدر لازم است، ولی اگر باواسطه رابطه جنسی باکره نباشد برای عقد نیاز به اخذ اجازه از پدر نیست. موردی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد شرایطی است که ازدواج دوم دختر باشد؛ یعنی دختر قبلاً ازدواج کرده به دلیل طلاق یا فوت همسر، از همسر خود جدا شده و قصد ازدواج مجدد دارد. دختری با چنین شرایطی برای عقد نیاز به اجازه پدر ندارد. مورد دیگر که جزء موارد ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر محسوب می‌شود، شرایطی است که دختر باکره است، اما پدر بدون هیچ دلیل منطقی و قانع‌کنندگی نسبت به ازدواج او مخالف است. در چنین شرایطی دادگاه از پدر می‌خواهد تا دلیل مخالفت خود با ازدواج دخترش را به دادگاه توضیح دهد‌. اگر پس از توضیح علت، علت گفته شده برای دادگاه قابل‌قبول نباشد، دختر این حق را دارد تا از طریق دادگاه نسبت به دریافت گواهی که برای عقد نیاز به اخذ اجازه پدر ندارد، اقدام کند.

از دیگر مواردی که دختر می‌تواند بدون اجازه پدر ازدواج کند می‌توان به این مورد اشاره کرد که دختر باکره باشد. در برخی موارد هم پدر و جد پدر حاضر نیستند. در این شرایط اخذ اجازه مادر یا دیگر اعضای خانواده لازم نیست. دختر باید از دادگاه نسبت به دریافت اجازه عقد اقدام کند.

در اینجا با موضوع ازدواج فرزندان بدون اجازه پدر آشنا شدید. دانستید که برای ازدواج دختر باکره اخذ اجازه پدر لازم و ضروری است. با وجود این قانون در برخی موارد با توجه به شرایط دختر می‌تواند از دادگاه نسبت به دریافت گواهی ازدواج بدون اجازه پدر اقدام کند. از جمله این شرایط می‌توان به مواردی اشاره کرد که دختر باکره است، اما پدر بدون هیچ دلیل منطقی با ازدواج او مخالفت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • زینب
    زینب

    سلام ۱۹ سالمه والیدنم به طور توافقی طلاق گرفتن و سر پرستی من با مادر هستش میخاستم بدونم برای ازدواج موافقت پدرم نیازه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      بله در هر صورت اجازه پدر لازم است

  • فاطمه
    فاطمه

    سلام ببخشید من دختری ام که پدرم فوت کرده ایا میتونم بدون اینکه مادر. برادرانم بفهمن عقد کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      چنانچه جد پدری ندارید بله می توانید

  • غلام
    غلام

    سلام ،یک دختری که به سن قانونی نرسیده و بدون رضایت خودش ، و (فقد با رضایت پدر) به عقد یکی دیگه درومده .راضی نیست خود دختره چی کار میتونه بکنه؟ تورو خدا اگه راهی هست بگید ممنونم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      رضایت دختر فقط در اختیار پدرش می باشد و چنانچه خواهان ازدواج با فرد دیگری می باشد می تواند از طریق دادگاه با معرفی فرد مورد نظر اقدام نماید

  • مهرداد
    مهرداد

    سلام خسته نباشی من بایک دخترخانمی ۶ساله اشناشدم ولی خانوادم مخالفت میکنن خودم ۳۳سالمه رابطه برقرارشده همدیگه هم خیلی دوستداریم میخواستم راهنمایی کنیدچکارکنم واقعاخسته شدم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در این خصوص بهتر است که به مشاوره خانواده مراجعه نمایید مسئله حقوقی نیست

  • سجاد
    سجاد

    سلام خسته نباشید اگر پسری ۲۴ ساله با زنی که بچه داره و ۲۰ سال از خدش بزرگ تره به زور و علارغم میل باطنیش بخواد ازدواج کنه ، پدر میتونه اجازه نده یا شناسنامش رو توقیف که نتونه ازدواج کنه یا از پسرش شکایت کنه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر پسر ۲۴ ساله بالغ بوده و شخصاً میتواند در امور حقوقی زندگیش تصمیم گیری نماید.

  • مریم
    مریم

    سلام دختری ک پدرش فوت کرده و بکارت هم دارد میتونه بدون اجازه خونواده ازدواج کنه؟مراحل عقد و ازمایش چقد زمان میبره؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورت فوت پدر، پدر بزرگ وی باید اجازه عقد به دختر بدهد و در غیر اینصورت از دادگاه اجازه ازدواج بگیرد

  • ایلناز
    ایلناز

    سلام اگر والدین جدا شده باشن و حضانت با مادر باشه میشه بدون اجازه پدر عقد کرد؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر در هر صورت اجازه پدر لازم است

  • مهسا محمدی
    مهسا محمدی

    سلام ببخشید اگر دختر فرزند طلاق باشه و اطلاعی از پدرش نداشته باشه می‌تونه بدونه اجازه پدر عقد کنه؟ به پدرش اطلاع میدند؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم است و اگر پدر حضور نداشته باشد باید اجازه دادگاه خانواده اخذ شود.

  • ایسل
    ایسل

    ایا پسر میتواند بدون اجازه پدر دختری راعقد کند یعنی عقد نیاز به اجازه پدر پسر ندارد

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر نیازی به اجازه پدر نیست و پسر می تواند بدون اجازه پدر ازدواج نماید.

  • زهرا
    زهرا

    من ١٦سالمه ميخواستم ببينم ميشه عقد رسمي بكنم با شناسنامه پدر يا مادر و بدون حضور انها؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر سن قانونی برای انجام امور سجلی ۱۸ سال کامل می باشد.

  • عابدینیحسین
    عابدینیحسین

    سلام مم از همسرم جدا شدم و حضانت بچه ها را مادرشان قبول نمود بعد از چند سال متوجه شدم دخترم با رابطه جنُی نا مشروع داشته واکنون باکره نیست آیا می‌توان به علت کوتاهی مادر از ایشان شکایت کنم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر امکان طرح شکایت ندارید.

  • ز، ف
    ز، ف

    سلام
    با بیماری شوهرم، کفالت و معافیت سربازی پسرم گرفتیم، پسرم تحمل نکرد فرار کرد، خانواده ای نامناسب، گولش زدن، دخترشان بهش تحمیل کردن، دفترخانه ای در شهر دیگه بدون اجازه ما،. عقدشون کرده، الان نمی‌دانیم چقدر مهریه اش کردن،، آیا راهی هست که بعدا پسرم از ارث محروم بشه و چجور از دفترخانه متخلف شکایت کنم؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      دفترخانه تخلفی نکرده زیرا پسر شما به سن قانونی رسیده و نیاز به اجازه پدرندارد.

  • بهار
    بهار

    سلام خسته نباشید من با نامزدم الان دوماه نامزد کردیم و یکبار رابطه داشتیم پرده بکارتم رو از دست دادم توی این رابطه و الان مامان بابام دارن جدا میشن و پدرم نمیاد اجازه بده برای ازدواج میخواستم ببینم نیاز به اجازه پدر دارم هنوز یا نه با اینکه دیگر باکره نیستم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر با توجه به باکره نبودنتون نیاز به اجازه پدرتان ندارید.

  • پریزاد
    پریزاد

    سلام وقتتون بخیر من ۲۶ سالمه و حدود۹ سال با ی آقایی رابطه داشتم خانوادم بهم اجازه ازدواج نمیدن ،،من باکره نیستم و یکسال دیگه فوق لیسانسم رو میگیرم، میخواستم بدونم میتونم از نظر قانونی خودم ازدواج کنم ؟؟؟ برام مشکلی پیش نمیارن؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      خیر مشکلی پیش نمیاد.

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      در صورتی که پدر شما بدون عذر موجه از ازدواج شما ممانعت می نماید می توانید از طریق دادگاه مبادرت به گرفتن اذن برای ازدواج نمایید.

    • Navid
      Navid

      من بادخترباکره نامزدم وحضانت اون دست مادرشه وپدرمادرش جداشدن ازهم الان پدرش ازاین ازدواج راضی نیس چیکار باید بکنم!وچه مدارکی برای دادگاه نیازه خیلی ممنون میشم که بگید؟

      • ره جویان عدالت
        ره جویان عدالت

        سلام وقت شما بخیر
        در صورتی که پدر بدون عذر موجه از اذن در نکاح ممانعت می نماید شما می توانید به همراه نامزدتان مبادرت به طرح دعوی اذن در ازدواج نمایید.مدارک مورد نیاز نیز شناسنامه و کارت ملی هر دو نفر می باشد.

  • مهری
    مهری

    سلام من دختری ۲۰‌ساله هستم و خانواده سنتی و سخت گیری دارم و الان میخوام با ی مرد ۳۸ ساله ازدواج کنم و همه شرایط ازدواج داره کار و خونه و ماشین و اینجور چیزها و ی دختر هم داره ممکنه خانواده من بخاطر سن یا دختر فرد مورد نظرم مخالفت کنن ولی من هیچ مشکلی ندارم با این شرایط ، و من پدرم مرده و مادرم ت دادگاه منو سپرد دست پدربزرگم و از بچگی پیش عموم زندگی میکردم میخوام بدونم عموم میتونه به عنوان پدرم اجازه بده حتی اگر پدربزرگم مخالف باشه

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      خیر صرفاً پدر بزرگ شما به عنوان ولی می تواند اجازه ازدواج دهد

  • مرضیه
    مرضیه

    سلام ..دخترم حدود ۱۰ سال است به دلیل طلاق تحت حضانت من ( مادر) است ..برای ازدواج یا خروج از کشور نیاز به اجازه پدر دارد یا اجازه من کافی است …پدر معتاد و اغلب در زندان است و در صورت آزادی در دسترس نیست ..

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت بخیر
      نیاز به اجازه پدر دارد ولی در صورتیکه پدر صلاحیت مورد ادعای شمارا ندارد از طریق دادگاه می توانید اقدام نمایید.

  • پاکدل
    پاکدل

    با عرض سلام و خسته نباشید ، من بمدت ۱۷ سال هست که با خانمی آشنا شدم و با اینکه به تمام خواسته های خانواده این خانم مثل درآمد خوب و خانه و ماشین و تحصیلات و…رو بر آورده کردم اما متاسفانه پدر این خانم باز هم از سر لج بازی رضایت به ازدواج ما نمیدهد و به علت تهدیدات مکرر پدر ایشان این خانم هم جرات شکایت نداره ، خواستم راهنمایم کنید که واقعا من باید چکار کنم ؟؟؟ ضمنا من هیچگونه عیب جسمی یا سابقه و خلافی ندارم

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      الزام به ازدواج در قانون پیش بینی نشده است

  • پویا
    پویا

    باسلام.با دختری چند سالی هست ک تو رابطه ام و بچه طلاق است.یعنی پیش مادر واقعی و پدر ناتنی خود زندگی میکند.در سن دوازده سالگی تو رشته ژیمناستیک بکارت خود را از دست داده.میخاستم بدونم برای ازدواج نیاز به اجازه پدر ناتنی یا مادرش هست یا خیر؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      دختر برای ازدواج نیاز به اذن پدر واقعی خود دارد

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان