مهم‌ترین نکات در رابطه با اراضی ملی

3.4/5 - (9 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

مهم‌ترین نکات در رابطه با اراضی ملی

اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و کاربردی درباره اراضی ملی به دست آورید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. در این مقاله تلاش می‌کنیم این نوع از اراضی را به طور ساده تعریف کنیم و نکات مهمی که باید در رابطه با آن بدانید را برایتان توضیح دهیم.

در یک تعریف ساده باید بگوییم که این اراضی، در واقع اراضی هستند که به محیط زیست، دولت و سازمان منابع طبیعی اختصاص دارد. این اراضی می‌توانند در داخل شهرها و یا خارج از آن‌ها واقع شوند. در قسمت‌های مختلف کشور زمین‌های بسیار زیادی قرار دارد که در مورد ملی بودن یا نبودن آن‌ها، تاکنون پرونده‌های بسیار زیادی مطرح شده است. همچنین بسیاری از زمین‌ها در زمانی متعلق به افرادی بودند که دارای سند آن ملک بودند، اما پس از مدتی ثابت شده است که زمین جزء اراضی ملی بوده است و پس از آن زمین از مالکیت فرد خارج شده و دولت یا سازمان جنگلداری واگذار می‌شود.

اراضی ملی و تفاوت آن با موات

اگر کمی در مورد این موضوع خوانده باشید، می‌دانید که همچنان نیز زمین‌هایی وجود دارند که انسان‌ها تاکنون هیچ نوع دخالتی در آن‌ها نداشته‌اند و در واقع به همان صورت ابتدایی و طبیعی خود باقی مانده‌اند. اما زمینی که بر روی آن فعالیتی همچون فعالیت‌های کشاورزی صورت گرفته باشد، به عنوان زمین احیا شده شناخته می‌شود.

در بخش قبلی دانستید که اراضی ملی چیست و اما باید بدانید که اگر این اراضی در داخل شهر باشند، به سازمان مسکن و شهرسازی تعلق دارند. همچنین در صورتی که بیرون از شهر قرار داشته باشند، وابسته به اداره منابع طبیعی هستند.
در رابطه با موات نیز باید بگوییم، همان طور که از نام آن مشخص است به زمین‌هایی گفته می‌شود که بی‌جان هستند. قوانین بسیاری وجود دارد که اراضی ملی را با موات متفاوت می‌کند و اگر در مورد هر کدام اطلاع کاملی در اختیار داشته باشید، می‌توانید آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

ملی بودن اراضی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

برای آن که این نوع از اراضی و ملی بودن آن‌ها تشخیص داده شود، تنها باید از طریق کمیسیون ماده ۵۶ منابع طبیعی اقدام کرد. در صورتی که طبق این ماده از کمیسیون تشخیص داده شود که زمین در دسته اراضی ملی است، فرد دیگر اختیار آن ملک یا زمین را ندارد و باید از آن پس، آن را در دسته املاک دولتی به حساب آورد.

اراضی ملی، ره جویان عدالت

فردی که نسبت به این تصمیم اعتراضی داشته باشد، باید به اداره منابع طبیعی و واحد مربوطه مراجعه کند. ممکن است اختلاف به وجود آمده در این مرحله برطرف نشود و در این جا دادگستری به عنوان مکانی جهت رفع اختلاف نهایی به میان می‌آید. لازم است بدانید که کارشناسان دادگستری صلاحیت تصمیم‌گیری در این مورد را دارند و می‌توانند به خوبی ملی بودن اراضی را تشخیص دهند.

اراضی ملی احیا شده را با چه روشی تشخیص می‌دهند؟

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که افراد می‌توانند با داشتن سند مالکیت، اراضی ملی احیا شده‌ای را متعلق به خود بدانند؛ اما باید بگوییم که جهت تشخیص دادن ملی بودن این اراضی احیا شده از چه روش‌هایی استفاده می‌شود.
• زمین‌هایی که فعالیت‌های کشاورزی و یا باغبانی در آن‌ها انجام می‌شود.
• زمین‌هایی که بخشی از یک مزرعه هستند و یا در بخش اراضی یک روستا قرار گرفته‌اند.
• زمین‌هایی که در محدوده‌های آبی همچون چاه، چشمه، رودخانه و یا قنات واقع شده‌اند.
• زمین‌هایی که جهت کشاورزی، دستکاری یا پیش کاری در آن‌ها انجام شده باشد.
• زمین‌هایی که بیش از حد استاندارد دارای شیب باشند و قابلیت کشت کردن بر روی آن‌ها وجود داشته باشد.
• زمین‌هایی که قابل کشت و آبیاری‌اند و دارای مرزبندی حداقل عرفی یا ثبتی باشند.
• زمین‌هایی که جویی در داخل آن‌ها قرار دارد یا قبلا در آن جاری بوده و اکنون اثرهایی از آن دیده می‌شود.
• …

سخن پایانی
مطالبی که در این مقاله بیان کردیم مربوط به اراضی ملی است و تلاش کردیم نکاتی را بیان کنیم که بتواند مفهوم این اصطلاح را به خوبی به شما عزیزان منتقل کند. در ابتدا این اصطلاح را توضیح دادیم و با معرفی موات نیز بیان کردیم که این دو چه تفاوتی با یکدیگر دارند. دانستید که ملی بودن اراضی توسط وکیلان و کارشناسان دادگستری انجام می‌شود و موارد بسیار زیادی وجود دارد که می‌تواند نشان دهنده‌ ملی بودن اراضی احیا شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ریحانه
    ریحانه

    سلام وقت بخیر
    ما زمینی داریم که در سال ۹۵ سند تک برگ گرفتیم و اکنون دورش دیوار داره و تحت تصرف ماست. حالا که میریم منابع طبیعی بدون اینکه جواب کتبی بدهند می گویند زمین شما ملی است؟ برگ تشخیص سال ۶۶ را ملاک قرار دادند. آیا امکان دارد همچین چیزی یا فقط ادعای آنهاست؟

    • ره جویان عدالت
      ره جویان عدالت

      سلام وقت شما بخیر
      برای اطمینان از این موضوع باید استعلام کتبی از منابع طبیعی بگیرید

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان