ابطال وصیت نامه متوفی

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل خانواده با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

ابطال وصیت نامه متوفی

وصیت نامه نوعی سند قانونی است که به واسطه آن شخص دارایی ها و اموال خود را بعد از مرگ تعیین تکلیف و تقسیم می کند. در برخی موارد این سفارش نامه مورد قبول نبوده و ابطال می گردد. در ادامه نگاهی بر شرایط ابطال این سفارش نامه خواهیم داشت.

آشنایی با نکات مهم جهت تنفیذ یا رد وصیت نامه در دادگاه

مطابق با ماده ۸۴۳ قانون مدنی هر فردی تنها می تواند یک سوم اموال خود را وصیت نماید. در صورتی که فرد بیش از ثلث اموال خود را وصیت کند، وصیت او تنها در صورتی قابل قبول است که وارث آن را تایید کنند. اگر وصیت نامه با رد وارث مواجه شود قابل قبول نیست و باطل تلقی می گردد. طبق قانون هر فردی در زمان حیات خود می تواند با اختیار کامل تمامی اموال خود را به هر کسی که می خواهد ببخشد، اما اگر بخواهد اموال خود را در قالب وصیت نامه به دیگران ببخشد تنها قادر است مطابق قانون یک سوم اموال خود را وصیت نماید. سفارش نامه هایی که در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده اند بدون نیاز به حکم دادگاه نیز قابل اجرا هستند.

به منظور اطلاع از مقررات حاکم بر دعوای تنفیذ و ابطال وصیت نامه می توان مواد قانون امور حسبی از ماده ۲۷۶ تا ۲۹۹ و مواد قانون مدنی از ماده ۸۲۵ تا ۸۶۰ را مطالعه کرد. در دادگاه لازم است موارد مختلفی در دعوای تنفیذ وصیت نامه احراز شود. یکی از این موارد عدم رجوع وصیت کننده از وصیت است. همچنین قبول موصی له، عدم بطلان وصیت و وجود شرایط قانونی صحت وصیت از دیگر مواردی هستند که دادگاه باید احراز نماید. تقدیم دادخواست حقوقی و تنفیذ آن از نیازهای ضروری و اولیه دعوای تنفیذ وصیت نامه به شمار می آید. بعد از طرح دعوا و قطعیت حکم نیازی به صدور اجراییه نیست، زیرا حکم دادگاه اعلامی است. در واقع  موصی له یا کسی که به نفع او وصیت شده می تواند از طریق مراجع صالحه برای اجرای مفاد آن اقدام نماید.

 

نگاهی بر شرایط ابطال وصیت نامه

وصیت و سفارش نامه تحت یکسری شرایط خاص قابل ابطال می باشد. اگر شخص در اثر خودکشی جان خود را از دست دهد وصیت نامه او باطل می شود. همچنین در صورتی که متوفی با نیت کار نامشروعی وصیت کرده باشد، می توان وصیت او را باطل ساخت. در صورتی که  نویسنده فاقد اهلیت باشد می‌توان وصیت را ابطال نمود. در واقع وصیت یک عمل حقوقی محسوب می شود که لازم است متوفی در موقع نوشتن آن اهلیت داشته باشد و جزو محجورین نباشد. در صورتی که وصیت و سفارش نامه با هدف فرار از دین باشد مورد قبول نیست و باطل اعلام می گردد. اگر جعلی بودن وصیت با وجود مدارک کافی ثابت شود، قطعا ابطال می شود. مطابق قانون هیچ شخصی نمی تواند ورثه خود را از ارث محروم نماید، در صورت انجام این کار وصیت نامه باطل می گردد.

اگر از فرد دو وصیت و سفارش نامه در دسترس باشد که یکسان نباشند و با یکدیگر مغایرت داشته باشند، وصیت نامه ابطال می شود. همچنین از دیگر مواردی که باعث ابطال وصیت می شود وجود مدارک معتبری است که رجوع متوفی از وصیت نامه خود را نشان می‌دهد. در مواردی که فرد در سفارش و وصیت خود به اموال دولتی یا متعلق به غیر وصیت کرده باشد، وصیت او نیز ابطال می گردد. در برخی موارد وصیت نامه از نظر شکلی باطل اعلام می شود. برای مثال در صورتی که سفارش و وصیت به صورت سری نوشته شود، اما بعد از مدتی مشخص گردد که فرد وصیت کننده سواد ندارد. در این حالت ابطال وصیت به صورت قطعی اعلام می‌شود. مطابقت نداشتن امضا و یا مهر متوفی با اصل  آن از دیگر موارد ابطال وصیت به شمار می آید.

ره جویان عدالت بهترین انتخاب

گروه نام آشنای ره جویان عدالت یکی از بهترین  انتخاب ها در زمینه تنفیذ وصیت نامه به شمار می آید. تمامی وکلای این گروه نام آشنا با تکیه بر مهارت ها و دانش حقوقی خود قادرند کلیه مشکلات افراد را به بهترین شکل بر طرف نمایند. وکلای ره جویان عدالت قادرند مشکلات حقوقی مربوط به پرونده های وصیت نامه را در کمترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسانند. ویژگی ها و قابلیت های بی نظیر این گروه نام آشنا باعث شده تا به همه افراد توصیه کنیم جریان دادرسی پرونده های وصیت خود را به وکلای این مرکز بسپارند.

با انتخاب ره جویان عدالت علاوه بر اینکه در زمان و هزینه خود به طور قابل توجهی صرفه جویی خواهید کرد، کمتر دچار مشکل و آسیب خواهید شد. بهتر است بدانید وکیل تنفیذ وصیت نامه با دیگر وکلا یکسان نبوده و وجه تمایزی بسیار زیادی بین آنها وجود دارد. با سپردن کارهای خود به این گروه از وکلای ره جویان عدالت احتمال موفقیت شما به طور چشمگیری افزایش می یابد، چرا که این وکلای مجرب و متخصص بهتر از هرکس دیگری می توانند پرونده را به نحوی صحیح به اتمام برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان