آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

2/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل حقوقی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آیا خرید و فروش ارز جرم است؟

در این مقاله قرار است درباره خرید و فروش ارز و احکام مربوط به آن صحبت کنیم. نوساناتی که این روزها در بازار ارزهای رایج از جمله دلار و یورو وجود دارد، سبب شده تا اشخاص زیادی به دنبال فعالیت در این حوزه باشند. لذا هر روز به تعداد افرادی که در زمینه خرید و فروش ارز فعالیت می‌کنند، افزوده می‌شود. در نتیجه دولت برای جلوگیری از ایجاد هرج و مرز در بازار ارز و کنترل قیمت‌ها یکسری قوانین را وضع کرده است.

مطابق با قانون، هرگونه خرید و فروش ارز که خارج از صرافی‌ها و چهارچوب‌های مجاز از جمله بانک‌ها و موسسات مالی انجام شود، جرم بوده و قاچاق ارز محسوب می‌گردد. مطابق با بند (پ) ماده دوم مکرر اصلاحی قانون مبارزه با قاچاق ارز و کالا، خرید و فروش ارزهای رایج از جمله دلار، یورو، درهم و …، خارج از چارچوب‌های مقرر قاچاق محسوب شده و با مجازاتی همراه است. در ادامه اطلاعات کامل‌تری در خصوص احکام خرید و فروش ارز ارائه خواهیم کرد.

مجازات خرید و فروش ارز در قانون کشور

همانطور که گفته شد، خرید و فروش یورو، دلار، درهم و دیگر ارزهای رایج خارج از چارچوب‌های مقرر جرم محسوب می‌شود. مطابق با بند (ت) ماده ۱۸ همین قانون، با توجه به تحوه قاچاق ارز مجازات شخص خاطی متفاوت خواهد بود. بر اساس قوانین مربوط به قاچاق ارز، کمترین مجازاتی که برای قاچاق ارز در نظر گرفته شده، پرداخت بهای ریالی ارز معامله شده به صورت تمام و کمال است.

از طرفی اگر شخصی در زمینه خرید و فروش دلار، یورو و سایر ارزهای رایج به صورت غیرمجاز فعالیت کند، به عنوان قاچاقچی شناخته شده و به پرداخت جریمه نقدی دو برابر بهای ریالی آن محکوم می گردد.

آیا خروج ارز از کشور جرم محسوب می‌شود؟

در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای خروج و یا ورود ارز به کشور نیز محدودیت‌های خاصی در نظر گرفته شده است. اگر شخصی بخواهد مبلغی بیش از ده هزار یورو یا معادل با آن را از کشور خارج کند، باید به گمرک مراجعه نماید. سپس شخص باید یکسری فرم‌ها را پر کرده و دلایل خود را برای خروج ارز ارائه دهد. پس از آن گمرک یک کد رهگیری به شخص داده و سپس شخص باید به شعب بانک‌های منتخب مراجعه کرده و ارز خود را تحویل داده و رسیدی را تحویل بگیرد. در صورتی که مرکز اطلاعات مالی کشور، دلایل خروج ارز را بپذیرد، حواله وجه به وسیله بانک صادر شده و شخص می‌تواند ارز بیشتری را از کشور خارج کند.

لازم به ذکر است که از طریق خطوط هوایی کشور، می‌توان مبلغی در حدود ۵ هزار یورو و یا معادل با آن را از کشور خارج نمود. همچنین اگر قصد خروج از کشور به صورت زمینی را دارید، حداکثر تا دو هزار یورو را می‌توانید از کشور خارج کنید.

اجاره کارت ملی جهت خرید و فروش ارز

در سال‌های اخیر چند نرخی شدن ارز و نوساناتی که در بازار کشور وجود دارد، سبب شده تا شاهد پدیده‌ی جالبی باشیم. امروزه اشخاصی کارت ملی و اطلاعات هویتی خود را جهت دریافت ارز دولتی و فروش آن در بازار آزاد در اختیار دیگران قرار می‌دهند و مبلغی را بابت این کار دریافت می‌کنند. در قانون خرید و فروش ارز، در صورتی که این موضوع به اثبات برسد، هم شخص اجاره دهنده و هم دلال ارز به عنوان مجرم شناخته شده و  مجازات مختلفی انتظارشان را می‌کشد.

این نکته را به یاد داشته باشید که در صورت انجام معاملات ارزی در چارچوب‌های مجاز، شخص فروشنده ارز باید فاکتوری شامل موضوع معامله، شناسه پیگیری، اطلاعات طرفین معامله، میزان و زمان انجام معامله و … را به نهادهای مربوطه ارائه کند و در آخر پیامکی جهت انجام معامله ارزی برای او ارسال خواهد شد. لذا همین موضوع باعث شده تا خرید و فروش ارز با کارت ملی کار ساده و بی‌دردسری نباشد.

دریافت مشاوره جهت خرید و فروش ارز

در این مقاله در خصوص قوانین مربوط به خرید و فروش ارز صحبت شد و سعی کردیم اطلاعات کاملی در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

با این وجود، در صورتی که به مشاوره بیشتر جهت خرید و فروش ارز نیاز دارید، می‌توانید از طریق شماره تلفن‌های موجود در این سایت با مشاورین حقوقی ما ارتباط برقرار کنید تا اطلاعات کامل‌تری در خصوص قواعد معاملات ارزی به دست بیاورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان