آزار جسمی و همه چیز درباره آن

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل کیفری با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

آزار جسمی و همه چیز درباره آن

آزار جسمی (physical abuse) رفتارها یا اعمالی را شامل می شود که در هر فضایی امکان وقوع آن وجود دارد. این رفتارها یا اعمال در زمره ناهنجاری های اخلاقی به شمار می آیند. این ناهنجاری ها می توانند در کوچک ترین بخش جامعه یعنی خانواده تا در کل فضای جامعه اتفاق بیفتند. اثرات این رفتار و اعمال به صورتی است که تنها جسم فرد را دچار آسیب دیدگی نمی کند. به جرأت می توان گفت آسیب اصلی این گونه رفتارهای مغایر با هنجارهای اخلاقی به روح و روان افراد آسیب دیده وارد می شود. حتی گاهی این آسیب ها تا حدی در روان فرد قربانی نفوذ می کنند که داشتن زندگی عادی و سلامت را از او می گیرند. به همین دلیل است که با وجود شواهد و اثبات وقوع آزار و اذیت جسمی، با آن به عنوان جرم آزار جسمی برخورد می شود.

آزار جسمی چیست؟

هر نوع آزار یا لطمه بدنی به عنوان آزار جسمی شناخته می شود که می تواند شامل رفتارها و اعمال متعددی باشد. این نوع سوء رفتارها عموماً به تدریج شروع می شوند و امکان دارد در نهایت اوج گرفته، منجر به ضرب و جرح شوند. به این صورت که امکان دارد شروع آن با یک سیلی زدن و یا هل دادن باشد و به مرور بد و بدتر شود. طبیعی است که چنین رفتارها و اعمال را در قانون به عنوان خشونت فیزیکی در نظر می گیرند و غیر قانونی به حساب می آیند. بر همین اساس برای آن ها طبق نوع جرم آزار جسمی مواد قانونی مختلف وجود دارد و مجازات های متفاوت در نظر گرفته می شود.

آزار را در علم حقوق به عنوان رفتارها و اعمالی می شناسند که در نظر عرف به حد ضرب و جرح نمی رسد. به این معنی که این رفتارها و اعمال تنها باعث می شود تا فرد دچار صدمه، ناخوشی، رنج جسمی یا صدمه روانی شود. نکته دیگر این که برای آزار استفاده از کلمه آسیب را درست نمی دانند چون آسیب در واقع نتیجه آزار است، نه خود آن. با این وجود، با توجه به مدل های متنوع انواع آزار جسمی متوجه می شویم که در نهایت به عنوان یک جرم شناخته می شوند. به خصوص این که همان طور که اشاره شد، عموماً این نوع آزارها در یک حد متوقف نمی شوند. اغلب آزارهای جسمی به مرور شدت پیدا می کنند و به سمت بدتر شدن پیش می روند.

انواع آزار جسمی کدام است؟

آزار جسمی اصولاً استفاده از نیروی بدنی توسط شخصی علیه شما را شامل می شود. در واقع یک تعرض آشکار به حریم زندگی شما که می تواند سلامت جسم و روح شما را به خطر بیندازد. هر کاری که یا به شما آسیب می رساند یا باعث تهدید شما شود در این مورد صدق می کند. این نوع رفتارها یا خود به تنهایی آسیب زننده هستند یا باعث آسیب رسیدن به شما می شوند. مثلاً سیلی زدن خود به تنهایی یک عمل آسیب زننده است. در عوض، ممکن است شما با هل دادن آسیب ظاهری نبینید ولی قطعاً روح و روان شما آسیب خواهد دید. از بین انواع آزار جسمی می توان به موارد خشونت آمیز زیر اشاره کرد:

  • کتک زدن
  • تکان یا تکان های شدید دادن
  • سوزاندن
  • پرتاب کردن و هل دادن
  • مسموم کردن
  • خفه کردن: این مورد از آزار جسمی به ایجاد حالت خفگی به هر نحوی برای شما اشاره دارد. بدیهی است اگر این عمل و هر یک از آزارهای جسمی منجر به مرگ شوند دیگر فقط جرم آزار جسمی نیستند. در صورت وقوع چنین اتفاقی این آزار حکم قتل پیدا می کند و مجازات خاص خود را دارد.
  • پرتاب کردن وسایل به سمت شخص دیگر
  • ایجاد خراش
  • گاز گرفتن
  • سیلی زدن
  • لگد زدن
  • آزار جنسی
  • به اجبار غذا دادن به شما یا مانع شدن شما از غذا خوردن
  • استفاده از سلاح، وسایل یا اشیایی که ممکن است به شما آسیب برسانند
  • رانندگی بی ملاحظه و بدون مسئولیت
  • محدود کردن شما از نظر فیزیکی: به عنوان نمونه کارهایی مثل بستن شما به دیوار، زمین یا تخت از انواع آزار جسمی به شمار می آیند.

 

قوانین درباره آزارهای جسمی چه می گویند؟

آزار جسمی تا زمانی که به مراجع قانونی گزارش نشود اقدامی در رابطه با آن صورت نمی گیرد. البته آزارهایی که جنبه عمومی داشته باشند قطعاً به عنوان جرمی که در جامعه واقع شده است مورد بررسی قرار می گیرند. مثلاً فردی که در جامعه و در انظار عمومی اقدام به ضرب و شتم کسی کند با شکایت شاکی با برخورد قانونی مواجه خواهد شد. در هر ۲ صورت با طرح شکایت می توان یک پرونده کیفری تشکیل داد و علیه فرد آزاررساننده شکایت کرد. طبق قانون، مجازات هر نوع آزار جسمی متناسب با نوع جرم در نظر گرفته می شود.

 

کلام آخر درباره آزار جسمی

نکته آخر و مهمترین نکته ای که درباره آزار جسمی وجود دارد این است که حتماً برای گرفتن حق خود از ظالم کوتاهی نکنید. حق شما داشتن یک زندگی همراه با آرامش خاطر است بنابراین هر فردی که این آرامش را از بین ببرد باید به سزای عملش برسد. به همین دلیل برای احقاق حق خود و مجازات فرد خاطی بهترین و درست ترین راه را انتخاب کنید. فقط از این طریق است که می توانید در سریع ترین زمان ممکن و به بهترین شکل به هدف خود دست پیدا کنید.گروه وکلای ره جویان عدالت مجموعه ای است که با مشاوره های رایگان و خدمات حرفه ای می تواند شما را به نتیجه مطلوب برساند. در واقع با کمک یک وکیل با تجربه می توانید مسیر درست را برای رسیدن به حق و حقوق خود به راحتی طی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان