کمیسیون ماده ۷۷ چیست ؟

Rate this post

جهت مشاره تلفنی رایگان و درخواست وکیل ملکی با شماره زیر تماس بگیرید


71333400 - (021) { سی خط ویژه }

کمیسیون ماده ۷۷ چیست ؟

کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری مرجعی قانونی می باشد، که وظیفه آن رسیدگی به اختلاف به وجود آمده بین شهرداری و مودیان است. به نوعی می توان گفت کمیسیون فوق الذکر به اعتراض اشخاص حقوقی و حقیقی نسبت به اخذ این عوارض رسیدگی می کند. بهتر است بدانید شهرداری ها در قبال خدماتی که به شهروندان ارائه می دهند و مدیریت خدمات شهری مبالغی را به عنوان عوارض شهرداری تعیین و اخذ می نمایند.

آشنایی با اعضا کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری

بهتر است بدانید کمیسیون ماده ۷۷قانون شهرداری واجد شخصیت حقوقی مستقل از شهرداری بوده و یک مرجع شبه قضایی به شمار می آید. شهرداری هیچ نقشی در مدیریت جلسات و صدور رای در این کمیسیون ندارد. همچنین این نوع کمیسیون شهرداری به تخلفات ساختمانی ربطی ندارد. لازم به ذکر است که مرجع رسیدگی به تخلفات ساختمانی کمیسیون ماده ۱۰۰ است. به نوعی می توان گفت کمیسیون ماده ۷۷ کاملا  مجزا از کمیسیون ماده ۱۰۰ عمل می کند. برای رسمیت پیدا کردن این نوع کمیسیون شهرداری به حضور هر ۳ نفر از اعضا یعنی نماینده شورای شهر، نماینده دادگستری و نماینده وزارت کشور نیاز است.

به منظور حصول اعتبار رأی دو رأی از سه رأی کفایت می کند. این کمیسیون از حق اظهار نظر، صلاحیت بررسی، تصمیم گیری و صدور رای در هر محدوده و حریم شهر طبق قانون برخوردار است.  در واقع صلاحیت این کمیسیون محدود به مطالبه عوارض در محدوده شهر و حریم آن است. از دیگر صلاحیت های کمیسیون ماده ۷۷ می توان به رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرای قانون نوسازی و عمران شهری مصوب ۱۳۴۷ اشاره داشت. همچنین رسیدگی به اعتراضات در رابطه با عوارض حمل و نقل برون شهری مسافر موضوع ماده ۴۳ قانون مالیات بر ارزش افزوده و عوارض سالیانه خودرو  از دیگر صلاحیت های این کمیسیون به شمار می آید.

نگاهی بر وظایف متعدد کمیسیون ماده هفتاد و هفت  قانون شهرداری

بهتر است بدانید کمیسیون ماده ۷۷ قانون شهرداری دارای وظایف مختلفی است، از اینرو نگاهی مختصر بر این وظایف خواهیم داشت. رفع اختلاف بین شهرداری و مالک در رابطه با میزان بدهی ملک مورد معامله یکی از این وظایف است. همچنین این کمیسیون اختلاف بین شهرداری و مودی، پیرامون عوارض ماده ۷۷ قانون شهرداری را  به خوبی برطرف می سازد.

از دیگر وظایف کمیسیون ماده ۷۷قانون شهرداری تقسیط عوارض مودیانی است که از توانایی پرداخت آن به شهرداری برخوردار نیستند. در ضمن این نوع کمیسیون شهرداری وظیفه دارد به اعتراض مالکینی که املاک و اراضی آنها در اجرای ماده ۱۱۰ قانون شهرداری ها، به وسیله شهرداری دیوار کشی و مرمت نشده است، رسیدگی نماید. از دیگر وظایف این کمیسیون می توان به تعیین میزان خسارت دَکه هایی اشاره داشت که قبل از تصویب قانون شهرداری ها نصب شده اند. همچنین این کمیسیون موظف است اختلاف بین تمامی موسسات دولتی، وزارتخانه ها، موسسات خصوصی با شهرداری را در رابطه با دریافت هزینه مرمت خرابی ها ایجاد شده توسط آنها در سطح معابر را رفع نماید.

آیا اعتراض به رای این نوع کمیسیون امکان پذیر است؟!

از آنجا که آراء صادره شده از سوی اعضا کمیسیون ماده ۷۷قطعی و لازم الاجرا است، از اینرو غیر قابل اعتراض است. به گونه ای می توان گفت رسیدگی این کمیسیون تک مرحله ای و فاقد مرحله تجدید نظر است. با اینکه آراء کمیسیون غیر قابل اعتراض و قطعی می باشد، اما در صورت مخالفت با آنها و یا نقض قوانین و مقررات در دیوان عدالت اداری قابل ابطال است. برای این کار لازم است از سوی معترض دادخواستی مبنی بر ابطال آراء کمیسیون به دیوان عدالت اداری تقدیم شود. در صورتی که رای صادر شده خلاف قوانین و مقررات باشد دیوان عدالت اداری مبادرت به صدور حکم بر ابطال رأی می نماید. مهلت اعتراض به رأی این کمیسیون برای اشخاص مقیم خارج از کشور ظرف شش ماه است. همچنین مهلت اعتراض برای افراد مقیم ایران ظرف مدت سه ماه است.

چرا وکلای ره جویان عدالت را انتخاب کنیم؟

در صورت طرح دعوای کمیسیون ماده ۷۷به شما پیشنهاد می کنیم از وکیل ملکی متخصص ره جویان عدالت استفاده کنید. وکلای این مرکز به دلیل دانش و تخصص بالای خود تمام پیچیدگی ها و تبصره ها را می شناسند. وکیل ملکی ره جویان عدالت بر تمام قوانین ملکی اشراف دارد. همچنین با انتخاب وکلای ره جویان عدالت در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب می رسید.

وکیل ملکی ریسک شکست را به طور قابل توجهی پایین آورده و دیگر نیازی به هدر رفتن وقت و انرژی شما در دادگاه ها نیست. صرفه جویی در هزینه ها از دیگر مزایای انتخاب وکلای ره جویان عدالت است. وکیل ملکی ره جویان عدالت تمام تمرکز خود را بروی دعاوی ملکی می گذارد، چرا که موفقیت در این زمینه به تمرکز ویژه ای نیاز دارد. وکیل اعتراض به رای این کمیسیون می تواند با استفاده از دانش و تخصص خود در  شعب بدوی، تجدید نظر و دیوان عدالت اداری رای را به نفع شما نموده و آن را به بهترین شکل به انجام برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت پرسش

شما می توانید از این بخش سوال خود را ثبت کنید و در کمترین زمان پاسخ مناسب را از طریق ایمیل دریافت کنید.

مشاوره حضوری

از طریق این بخش شما می توانید قرار مشاوره حضوری خود را ثبت و در زمان مشخص شده مشاوره حضوری دریافت کنید.

مشاوره تلفنی

درصورتی که نیاز به مشاوره تلفنی دارید از این بخش اقدام کنید و با وکلای پایه یک دادگستری تلفنی صحبت کنید.



  مشاوره تلفنی رایگان